Dementnost na parnu
Elvis Brcko
Dobry den je mi 18 let a parno beru od 15 občas sem po dlouhé a nebo intenzivní jízdě dostal toxickou psychózu na to sem zvyklej ale včera se mi stalo ze sem si dal a nejdřív to fungovalo normálně ale z ničeho nic sem se začal chovat jako mentálně retardovanej člověk nemohl sem poradne premejslet, zmatkoval sem a všechno na co sem sahnul sem pos*al takže sem se chtěl zeptat jestli by se to pri pokračování v užívání mohlo stát trvalým následkem a jaké části mozku to v tomto případě byli negativně ovlivněné ? Díky za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Elvisi, zdravím Vás,
cením si Vaší důvěry. Že jste si, jak uvádíte, zvykl na toxické psychózy, je s podivem. Jak jistě víte, jde často o velmi nepříjemné stavy s úzkostmi, zmateností, paranoidnoidními bludy, až halucinacemi. Není žádnou vzácností, že člověk nadělá spoustu škod, které se těžko napravují. Stává se, že člověk v toxické psychóze dokáže ublížit, někdy sebe i někoho dalšího ohrozit na životě. Není jisté, jestli včerejší stav byla psychóza, důležité je, že Vám nebylo dobře.
Píšete a ptáte se..., to může znamenat, že máte chuť situaci řešit.
Nevím o Vás téměř nic, ale že člověk dál užívá látku, po které mu bývá zle, naznačuje, že bez ní být nedokáže, že už "to neumí jinak".
Na pervitin sice neexistuje fyzická závislost, ale má velký psychicky závislostní potenciál. To znamená, že není až tak těžké drogu vysadit, tím spíš, když si toho vyčerpané tělo žádá. Bez podpory, pomoci, potřebných znalostí a dovedností bývá ale velmi obtížné a náročné znova nezačít.
Craving, "chutě" a některé další "lahůdky", dokážou být trýznivé, čelit jim, může být pěkná "fuška". Mám teď na mysli zejména zjevnější a čitelné projevy psychické závislosti.
Daleko záludnější jsou ale ty "skryté", o kterých člověk bez konzultací s odborníky ani neví, respektive si je se závislostí nespojí, takže je nerozezná, neumí jim čelit, natož je bezpečně zvládnout.
Správně chápete, že opakované toxické psychózy, ať už jsou způsobeny drogou pochybné kvality, nedostatkem spánku, odpočinku, stravy a tekutin, předávkováním, případně kombinací s dalšími psychoaktivními látkami, nebo i při nejčistším "materiálu", z nejrůznějších důvodů, dispozicemi k psychickým poruchám, které by se jinak vůbec nemusely projevit, dříve, či později, jestli už se tak nestalo, bývají předehrou rozvinutí psychické nemoci, ze které byste se už nemusel úplně uzdravit. A to i kdybyste nadále žádné drogy neužíval.
Přicházíme do kontaktu, nijak vzácně, s lidmi, kteří se do doby, než začali drogy užívat, jevili jako zdraví a "normální". Někteří v současnosti přežívají zalékovani psychiatrickými léky, neschopni pracovat, studovat, navazovat vztahy, v invalidním důchodu, s opakovanými pobyty v psychiatrických nemocnicích. Jiní ublížili blízkým, případně cizím lidem, další si "úspěšně" sáhli na život.
Na první pohled se odstrašující, ale zdaleka ne všechna reálná negativa, které jsem vypsal, podobají těm, které dříve, či později, běžně potkávají závislé uživatele drog. Připomínám, že většina závislých, kterým se podaří, většinou díky léčbě, ze závislosti osvobodit, dokáže žít spokojeným životem, postarat se nejen o sebe, ale být prospěšnými a obohacovat lidi kolem sebe. Lidé, kterým se díky drogám nastartovala psychická porucha a následně rozvinulo psychické onemocnění, bohužel, přestože užívání drog zastavili, často takové štěstí nemají. Nesejde na tom, jestli, a jaké části mozku, nebo psychiky mají poškozené.
Proto Vám doporučuji drogy úplně vysadit, a nejlépe se k nim nevracet. Počítejte s tím, že pro Vaše duševní zdraví bude podobně ohrožující užívání nejen psychostimulantů, ale i drog obsahujících THC a vůbec největším rizikem užití halucinogenů.
Ať už se Vám podaří drogy vysadit, tím spíš, pokud to sám nedokážete, vyhledejte odbornou pomoc a nebojte se o svých potížích a obavách otevřeně pohovořit. Nikdo Vám hlavu neukousne, naopak pracovníci nejbližší služby, která se zabývá problematikou užívání návykových látek, ocení, že jste dokázal přijít sám. Získáte pochopení, pomoc, podporu a potřebné informace. Spojte se s pracovníky kontaktního centra, AT poradny, adiktologické ambulance, nebo další podobné služby.
Tyto služby jsou bezplatné, neziskové organizace je mohou poskytnout i anonymně. Můžete o všem nezávazně pohovořit, nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož do čehokoli nutit. Zakázka bude na Vás.
Nejlepší je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušený odborník, nejlépe psychiatr - adiktolog, navrhne konkrétní kroky, které můžete podniknout, aby Vám bylo lépe a byl jste, bez zbytečných eskapád, při minimalizaci rizik a nepříjemných projevů, v pořádku.
Když napíšete ze kterého, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na služby a zařízení v dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete využít služeb organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Specializované ambulantní služby CADAS Sananim
Spálená 12
110 00 Praha 1
Telefon: +420 222 924 245
Mobil:    +420 603 831 815
E-mail:    cadas@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html
Adiktologická ambulance (AA) Sananim
Štítného 710/30
130 00 Praha 3
E-maily:
klinika@sananim.cz (ambulantní léčba)
case@sananim.cz (casemanagement)
Telefony:
+420 724 521 913 (ambulantní léčba)
+420 727 941 710 (casemanagement)
Web: http://www.sananim.cz/adiktologicka-ambulance.html
Denní stacionář (DST) Sananim
Janovského 26
170 00 Praha 7
Telefon: +420 220 803 130,
+420 220 800 041
Mobil:     +420 605 212 175
E-mail: stacionar@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Rád bych Vás jakkoli podpořil ve vyhledání pomoci a podpory. Čím dříve, tím větší šance na klid a pohodu, nemáte co ztratit, můžete jen získat.
Budu rád, když dáte vědět, jak si stojíte, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji hodně štěstí nyní, i v nadcházejícím roce,
Amrit Sen.