nástup na léčení
--------
Dobrý den, píši Vám, abych zjistila bližší informace, jaké jsou možnosti a postupy při léčbě závislosti na pervitinu. Jde o mého bratra, který má s pervitinem již letité zkušenosti, v současné době opakovaně užívá. Bohužel je ve stádiu, kdy si svou závislost nechce přiznat, stále dokola opakuje, že \"problém nemá\". Jako jeho jediní blízcí mu však chceme pomoci a donutit jej, aby nastoupil na léčbu. Mohla bych se zeptat, jak postupovat? V současné době nenavštěvuje žádného psychologa ani psychiatra, žádnou komunitu - je nově zaměstnán - ve zkušební době, zároveň má ale spoustu dluhů. To považuje za nejhorší problém toho, aby léčbu podstoupil. Chci se zeptat, zda ale i tak je možné tuto životní situaci řešit, jelikož si myslím, že v podobné situaci je spousta lidí... Jak postupovat dále, aby byl přijat na léčbu a jakým způsobem můžeme řešit platby u bank. Pobyt v léčebně je hrazen klientem? Moc děkuji za jakékoliv informace, přeji hezký zbytek večera. H.xxxxxxxxxxxx

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Děkuji za důvěru, Vaše jméno jsem z důvodu ochrany soukromí raději vymazal.
Chápu Vaši starost o bratra, je však těžké kohokoli přesvědčit, aby se šel léčit, pokud sám nechce, nebo tomu není nakloněn.
Ptáte se, jak léčba probíhá. Nejdřív musí uživatel absolvovat detox, nejvýhodnější je, když má předem domluvenu následnou léčbu, protože detox sám o sobě neřeší setrvání v abstinenci. Z detoxu zájemce o léčbu nastupuje do léčby, nejlépe pobytové, buď ve zdravotnickém zařízení, nebo v terapeutické komunitě, nejúspěšnějším z typů léčby.
Léčba ve zdravotnickém zařízení je bezplatná, většinou krátkodobější, než v TK. Ve většině TK se klient spolupodílí na hrazení léčby, zhruba 10% nákladů na léčbu, měsíční poplatek se v různých komunitách liší. Dostatek finančních prostředků klienta není kritériem pro jeho přijetí do léčby. Kromě terapie a resocializace je součástí léčby velmi často podpora v řešení dluhů, v každé komunitě pracují kromě terapeutů a dalšího personálu i sociální pracovníci, kteří mají tento typ práce s klienty na starost.
Klient, pokud léčbu řádně dokončí, vychází z komunity s předem zajištěným pracovním místem a bydlením. Následuje dlouhodobé doléčování, které je nedílnou součástí léčby. Bez doléčování je šance na úspěch malá.
Jak jsem psal, existují i komunity, které se nijak nehradí, nezřídka na úkor terapie, protože se klienti musí pořádně "otáčet", aby svou prací umožnili chod soběstačné komunity a společně vydělali na její náklady a řežii.
Většině absolventů léčby v TK se daří dlouhodobě abstinovát a žít spokojený život.
Doporučuji Vám tedy kontaktovat odbornou pomoc, pracovníky některé služby, nebo zařízení, které se zabývá problematikou užívání návykových látek a pracuje s rodinnými příslušníky a blízkými uživatelů drog, ve Vašem okolí.
Tyto služby jsou bezplatné. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak stávající situaci řešit, co lze a nelze udělat a jak s bratrem komunikovat. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měli Vy i rodina vyvarovat.
Co je velmi důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit bratrovu motivaci k pozitivním změnám a léčbě.
Kontakty:
Program ambulantního poradenství, Advaita, z. ú.
Centrum ambulantních služeb CAS
Rumunská 14/6
460 01 Liberec
Telefon: +420 482 750 607
Mobil: +420 603 827 730
E-mail: cas@advaitaliberec.cz
Mgr. Eva Kopecká
Web: http://www.advaitaliberec.cz
K-Centrum Most k naději, z. ú.
Kontaktní centrum
Rumunská 5/a
460 01 Liberec
Telefon: +420 482 713 002
Mobil: +420 775 624 246
E-mail: kc.liberec@mostknadeji.cz
Bc. Jiří Simeth
Web: http://www.mostknadeji.eu/liberecky-kraj/k-centrum-liberec/
AT ambulance při Krajské nemocnici
Husova třída 10
460 63 Liberec
Telefon: +420 485 312 472, +420 482 312 230
MUDr. Marie Hyánková
Web: http://www.nemlib.cz
Přeji Vám i bratrovi hodně štěstí,
požehnaný Advent,
Amrit Sen.