Extáze
Bára
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat zdali extáze může u člověka vyvolat vzpomínky na traumatickou událost z dětství. Má kamarádka ji zkusila dvakrát, poprvé to bylo prej skvělé a podruhé si při stavu na extázi vzpomněla na období, kdy byla sexuálně zneužívaná a párkrát i znásilněná (zhruba 5 let zpátky), no a od té doby se to s ní táhne. Má úzkostné stavy - záchvaty pláče když jí přítel začne vybízet k sexu (i když něžně a nenaléhá na ní), neustále si vybavuje, co a jak probíhalo, má vše úplně živě před očima a celkově o sexu nechce ani slyšet a nahlíží na sex jako na věc nechutnou a sprostou. Ptala jsem se jí, zdali se jí to stalo i někdy předtím, než si vzala extázi a ona že ne. Je možné, že to měla někde v podvědomí a díky extázi to vyplavalo na povrch? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Báro.
Traumatické vzpomínky prožité v minulosti sami od sebe neodejdou. Zůstávají někde hluboko uvnitř a mohou se kdykoliv objevit. Z podvědomí do vědomí se mohou dostat různými způsoby, připomenutím zážitku, silnou emocí, při psychické zátěži, mohou se objevovat ve snech, ale i konzumací drogy mohou opět vyplavat na povrch.
Bylo by rozumné, aby kamarádka vyhledala odbornou pomoc a nechala si pomoci ve smyslu zpracováním zážitku, vyrovnáním se s ním. Obávám se, že pokud to neudělá, bude jí její nepříjemná minulost s největší pravděpodobností stěžovat život i nadále.
Pokud byste chtěla pro ni nějaké kontakty, tak napište, kde žijete (teda kamarádka), pokusíme se Vás někam nasměrovat. Můžete ji podpořit třeba tím, že ji nabídnete, že na první konzultaci ji doprovodíte nebo, že ji schůzku pomůžete zprostředkovat.
V případě potřeby napište kdykoliv znovu, stejně tak se na nás může obrátit i ona sama (lze využít skrytá poznámka, která není součástí veřejného webu, nikdo jiný než pracovníci poradny příspěvek psaný v ní neuvidí, i dotaz spolu s odpovědí můžeme vyvěsit skrytě, to znamená, že vše - dotaz a odpověď není uveřejnění na veřejné části webových stránek, zadavatel dotazu si jej vyhledá sám dle svého kódu, který obdržel při vkládání).
Mějte se zatím hezky, s pozdravem MK