Pervitin a MDMA
aveja14
Dobry den..Chtel bych se zeptat a zaroven poradit...Nikdy sem zadne drogy neuzival az jednou jsem si ucelove na sex zkusil MDMA...uzivam ho i nadale cca rok v malych davkach s nepravidelnymi prestavkami tyden den dva...vyuzival jsem ho i na cviceni...vse v pohode a kdyz si reknu ze ne tak nemam problem byt bez nej....nedavno jsem si ze zvedavosti zkusil pervitin tez nepatrne mnozstvi a jelikoz jsem dost vytizen jak pracovne tak fyzicky zacal jsem ho vyuzivat na zvladani a fungovani...tedy ho beru ne pravidelne ale kdyz potrebuji pri pravovnim vytizeni a nebo narovnem vycerpavajicim treningu...normalne jim a piji este vice tekutin nez predtim...tedy se nevystreluji do neznama jak jini ale vyuzivam ho pro fungovani v narocnych obdobi..byval sem i dost nervni a ted sem relativne nervove vyrovnany a prestal jsem i uplne pit alkohol.da se to udrzet a vyuzivat tyto dve latky ve svuj prospech dlouhodobeji nebo je tam risk vzniku zavyslosti a navyku ze bych bez toho uz nic nemohl???

Odpověděl: Markéta Kordová
Opět Vás zdravím.
Zřejmě nedopatřením jste zadal svůj dotaz 3x. První verze byla mnou před malou chvílí zodpovězena (kód číslo 97 24 83). Pro jistotu svou odpověď kopíruji i sem.
Mějte se zatím hezky, když budete potřebovat, klidně se ještě ozvěte. MK
Kopie:
Bohužel, na soukromé emaily odpovědi neodesíláme, odpovídáme pouze prostřednictvím této poradny.
Zkuste si svůj dotaz pozorně přečíst ještě jednou, možná si odpovíte sám...
Uvádíte, že jste nikdy drogy před tím nebral, ale už více jak rok je užíváte a to zcela pravidelně. Nejdříve jste konzumoval pouze jednu látku, později jste do svého repertoáru zařadil další. Nejdříve to bylo ,,pouze" za účelem sexu, teď užíváte i pro jiné povzbuzení při pracovních výkonech, únavě po tréningu nebo pro zvládání náročných období . Možná těch důvodů proč znovu užít, bude v budoucnu i více...
Nelegální drogy nejsou nelegálními z legrace. Má to své důvody, protože to má svá rizika. Riziko vzniku závislosti visí ve vzduchu vždy a vždy je pouze otázkou času, kdy koho a jako moc ,,semelou". Může se Vám zdát, že máte prozatím vše pod svou kontrolou, ale věřte, s tímto přesvědčením do jejich konzumace vstupují téměř všichni. Většina osob, se kterými se pak setkáváme, uvádějí, že nechtěli být předem závislí, pouze chtěli (obdobně jako Vy) něco s tím trochu ,,vyřešit"...
Níže kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (dále jen MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
• silná touha a nutkání užívat látku
• potíže v kontrole užívání látky
• užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
• průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
• zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
• pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti (pokud v ní ještě nejste) a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, Vám za to stojí...
Zatím se mějte hezky, pokud budete potřebovat, napište znovu.
S pozdravem MK