opiaty
Kaja
Dobry den,
zajima me, jestli je mozne, ze se pres kojeni muze prenest nejaka inklinace k jakekoliv drogove zavislosti, nebo jestli to ma nejaky negativni dopad na miminko, kdyz matka picha dolsin.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Pethidin (Dolsin) podobně jako další opioidy prochází placentární bariérou, tak přechází i do mateřského mléka, tudíž pokud matka kojí, dítě vstřebává pethidin a působí na něj obdobně jako na dospělého. Problémem u dětí je však  jejich větší vulnerabilita a náchylnost v podstatě ještě plně nedovyvinutého těla a především mozku.
Samozřejmě pethidin je indikován při silných a bolestivých porodních bolestech, nicméně v tomto případě je rozdíl v tom, že je indikován na základě lékařského rozhodnutí a případné komplikace u dítěte jsou zdravotníci schopni zvládnout.
Tedy, negativní dopad na dítě je samozřejmě přímý, tedy pokud matka kojí, ale samozřejmě i jaksi nefarmakologický - psychický a sociální - při akutní intoxikaci je matka pro dítě nedostupná a jemu se nemusí dostávat dostatečné péče, ať už z jakékoli oblasti (fyzické, psychické i sociální). Samozřejmě to nemusí být pravidlem, ale dřív nebo později se takové situace mohou naskytnout. Přímý vliv pethidinu spočívá hlavně v nebezpečí útlumu dechového centra dítěte a možné fatální zástavě dechu.
Bylo by ideální, aby se matka spojila s některou z kontaktních služeb pro závislostní problematiku a začala své užívání nějakým způsobem řešit. Pokud byste chtěla, napiště znovu dotaz s místem bydliště nebo dostupným větším městem a my se Vám pokusíme vyhledat vhodnou službu.
Stačí to takto?
S pozdravem
Zbyněk Oktábec