Pervitin
**F**
Dobrý den chtěla bych se zeptat jaká je pravděpodobnost, že se někdo vrátí k braní pervitinu? Mám přítele již delší dobu a v polovině vztahu jsem se dověděla že bere pervitin (šňupáním). Slíbil mi že přestane a udajně už od té doby nic neměl. Je to u něj těžko rozeznatelné, na hnědých očích nic nepoznám, zorničky má malé, ale už mi asi 3X málem ublížil. Ať už mě minul pěstí, či chytil pod krk nebo fackoval.(poslední dobou mi neubližuje, jen mě občas psychicky deptá nepříjemnými otázkami na které se ptá pořád dokola či vulgárně mi nadává.) Často je velice nervní. Tím že jsem s ním jen Přes den a nevím jak to chodí v noci, tak nemám přehled o tom kdy chodí spát, když se ho zeptám, tak je odpověď vždy \"brzy\" a přitom vím že třeba přišel domů ve 2 ráno a ode mne odcházel v 7 večer. Nemám ani přehled o tom jak jí, připadá mi že jí dost, když je se mnou. Ale jsou i dny, kdy si nic přes den k jídlu nedá. Nevím co si mám myslet, vím že má kolikrát i pervitin u sebe, ale udajně to scháni kamarádům. Nevím co mám dělat, vím že ho k testům nepřinutím a slyšela jsem že kolikrát jsou k ničemu. Prosím vás poraďte mi .

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás, díky za důvěru.
Chápu Vaše obavy, starost a trápení. Je těžké odpovídat takto na dálku. Že se člověk, který pravidelně a dlouhodbě užíval pervitin, k užívání vrací, tím spíš bez odborné podpory a pomoci, je víc, než časté. Pokud, navíc pervitin nosí u sebe, je dost pravděpodobné, že Vás vodí za nos. Symptomy, jak je popisujete, tomu napovídají.
K tomu, aby člověk abstinenci udržel, je třeba radikální změny životního stylu, proces úzdravy je vždy během na delší trať, kdy musí člověk, který dlouhodobě drogy užíval, vyvíjet průběžnou vědomou aktivitu a úsilí k tomu, aby se osvobodil.
Každý člověk je ale jedinečnou entitou, takže by bylo chybou paušalizovat. Každopádně, i kdyby Váš přítel v současnosti pervitin neužíval, existuje vysoké riziko, že dříve, nebo později, pokud nezmění životní rytmus a styl, do drog znova spadne.
Na pováženou je, že si necháte ubližovat. Ať už je přítel jakýkoli, na problémy podobného druhu musí být vždy dva. Mám na mysli, že nejspíš nemáte jasné hranice, co si k Vám člověk, partner, může dovolit. Nezlobte se, ale možná, že nemáte hranice žádné. Pokud ano, je na čase zvážit zda v takovém vztahu dále setrvávat. Obávám se, že dobu, kdy jste se mohli o vzájemném soužití bavit a společně chování přítele řešit, jste nejspíš, odpusťe mou příkrost, propásla.
Píšete, že Vás poslední dobou přítel nebije, ale týrá vás psychicky. Psychická agrese a týrání není o nic menší zlo, než bití. Obojí je nebezpečné, ničící, nedůstojné a nepřípustné.
Proto Vám doporučuji vyhledat odbornou pomoc, kontaktovat službu, která pracuje s blízkými uživatelů návykových látek ve Vašem okolí a s nimi vše probrat. Tyto služby jsou bezplatné a vyjma zdravotnických zařízení mohou být poskytovány i anonymně.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, upozorní Vás na chyby, kterým byste se měla vyhnout. Dozvíte se, co můžete udělat pro sebe, abyste náročný čas ustála, nehroutila se, byla pevnější v kramflecích. Zároveň Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit přítele motivovat k pozitivním změnám, nebo jeho motivaci podpořit.
Omlouvám se, ale dost dobře nechápu, co si slibujete od testování, ať už by byl výsledek jakýkoli. Přítel má zřejmě jasné důvody, proč na ně nepřistoupí.
Pokud setrváte v soužití takovém, jak jej popisujete, riskujete, že bude jenom hůř, budete žít život jiného, ne svůj, s největší pravděpodobností se necháte ničit a "vysát".
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na služby a zařízení pošleme. Jak je můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám spojit se s pracovníky bezplatné specializované poradny pro partnery, rodiče a blízké uživatelů návykových látek organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro partnery, rodiče a osoby blízké (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Mobil:    +420 739 268 527
E-mail:   rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/co-nabizime.html
Pro případ krize připojuji i kontakt na linku pomoci:
DONA linka,
nepřetržitá telefonická pomoc: +420 251 511 313
http://www.domacinasili.cz/mista-pomoci/kde-hledat-pomoc-adresar/
Seznam krizových linek:
http://www.jakoja.cz/help/krize
Seberte síly, které ještě máte a začněte jednat, v sázce je hodně.
Tím spíš Vám přeji požehnaný Advent, kdykoli napište.
Držím palce, Amrit Sen.