Pomoct-rada
Marketa
Dobry den
Mam bratra ktery je cca 20 let na drogach dnes jiz spis jen na alkoholu je mu 39
Ma cirhozu jater a cukrovku
Leky uziva jak chce a stale pije
Ohrozuje okoli i nasi celou rodinu je to v nalehave a krizove situaci
Nevime co mame delat doma nebydli ale stale otravuje svyma agresivnima navstevama u rodicu
Muzete pomoct prosim?
Dekuji za odpoved
Marketa

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Markéto.
Bohužel, moc možností jak pomoc není. Léčba závislosti je především záležitostí dobrovolnou, jelikož je založena na motivaci a především spolupráci dotyčné osoby.
S nedobrovolnou hospitalizací se to má tak, že pokud je konzumující osoba v ohrožení zdraví či života (nebo ohrožuje okolí), lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde trvá pobyt tak dlouho, dokud akutní stav neodezní. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, s tou by musel dotyčný souhlasit. V případě, že lékaři usoudí závažnost a stav se hospitalizovaného nelepší, mohou lékaři požádat o soud o prodloužení hospitalizace. V těchto případech se však téměř vždy jedná o situace, kdy je s diagnózou závislosti přítomna ještě další závažná psychiatrická diagnóza.
Další možnost jsou tvz. ,,ochranné léčby", které bývají nařízené soudem v rámci rozsudku v trestním řízení. To jsou, ale případy, kdy závislá osoba opakovaně v souvislosti se svou závislostí páchá trestnou činnost. Po té soud může nařídit, ale není to pravidlo - ochranné léčení.
Umím si představit, že je to pro celou rodinu velmi náročné. Všichni vidíte, že bratr potřebuje pomoc, přitom on své problémy nevidí. Možnosti nedobrovolné léčby jsou dosti omezené, a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba se sama léčit nechce, málo kdy to splní účel a vede k trvalé abstinenci. Jak jsem již zmínila výše, léčba závislosti je založena především na motivaci, spolupráci a ochotě měnit své zažité vzorce chování. Proto je dobrovolný vstup nezbytný.
Nejrozumnější by jistě bylo pokusit se bratra motivovat k tomu, aby i on sám měl zájem na tom si dát svůj život do pořádku. Chápu, že pokud Vás brat ohrožuje a zároveň tak sebe vhledem k jeho zdravotnímu stavu, není asi úplně na místě čekat, až se něco na jeho pohledu na situaci změní.
Můžete se obrátit na nějaké odborné zařízení pracující se závislostí na alkoholu a v osobním kontaktu se více a podrobněji poradit, jak vhodně pokračovat dál. Pokud byste měla zájem o kontakty, klidně napište znovu. Postačí uvést, jaká města máte v dobré dopravní dostupnosti.
Nebo se sama můžete podívat na www.drogy-info.cz = rubrice Mapa pomoci zadat - kraj - městodruh služby (v tomto případě AT ambulance nebo Psychiatrická péče).
Pokud budete mít chuť, můžete nám napsat, jak se vše dál vyvíjí. Každopádně držíme palce a přejeme dostatek sil všem zúčastněným.
S pozdravem MK