Jak pomoct
mene
Dobrý den, chtěla bych pomoct svému přieli, který bere drogy. Občas hulí marihuanu, občas si dá éčko, houbičky, různé prášky jako třeba stopex a pije alkohol. Ted od konce prázdnin měl teda marihuanu, houbičky a emko. Pervitin nebere. Ví, že mě to vadí, ale moc to neřeší. Říkala jsem mu, že když nepřestane, tak se s ním rozejdu, ale on to nebere vážně. Teď jsme byli na jedný akci a tam si dal a říkal, že teď si dá chvilku pauzu. Jak ho mám podpořit v tom, aby po tý pauze už nic nebral? Jeho život bez toho nebaví. Ve škole hulí, protože prej má nudný hodiny. Jenže já na něj dohlídnout nemůžu, vídám ho 3x týdně a jeho kámošům nemůžu říct ať mi pomůžou, protože oni fetujou taky. A šlo by nějak pomoct bez nějakýho zařízení kam by chodil? Tam by nikdy nešel. A sám si nedokáže přiznat, že je závislý. Děkuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Je moc hezké, že chcete příteli pomoc. Obávám se, že pokud o tu pomoc nebude stát především on (což dle toho co jste popsala, to moc prozatím nevypadá), není moc šance jak současnou situaci změnit. Změnit něco může pouze on sám, i když to budete myslet sebe lépe a i kdybyste se samou snahou rozkrájela.
Každý uživatel si vždy najde nějaký důvod, proč další drogu užít. Není asi úplně podstatné, že to teď je zrovna z nudy, protože je nudná výuka ve škole, našel by si s největší pravděpodobností jiný důvod, i kdyby výuka byla zajímavá a podmětná...
Pokud má kolem sebe většinu osob, které to mají obdobně, je to opravdu velmi těžké. V tom se Vám bude opravdu těžko něco prosazovat, ostatní Vás spíše ,,semelou" nežli podpoří v tom, abyste přítele motivovala k nějaké pozitivní změně a přivedla ke zdravějšímu způsobu života.
Zdali se sám rozhodnul pro pauzu, je sice hezké rozhodnutí, ale obávám se, že pokud bude s uživateli v každodenním kontaktu, bude to pro něj velmi náročné to ustát. Pokud se konzumující osoba rozhodne pro vysazení, je vždy rozumné být na míle daleko od všeho, co by ho mohlo ohrozit.
Nechci jen ,,malovat čerta na zeď", třeba to přítel myslí vážně a možná právě proto, že jste mu pohrozila ukončením vztahu se bude snažit...
Rozhodně by bylo, ale rozumné (pokud on odbornou pomoc odmítá) ji využila Vy. V osobním kontaktu se lépe poradíte jak s ním vhodně komunikovat, tím jej možná i lépe motivovat, poradila se jaká nastavit pravidla, jak se zachovat pokud budou systematicky porušována, získat tím i podporu pro sebe, protože zrovna v lehké situaci opravdu nejste...
Nevím, kde žijete. Pokud máte v dostupnosti Prahu, můžete se obrátit na kolegy a naší poradnu pro partnery a rodiče závislých osob.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
(poradnu naleznete v prostorách kavárny Café Therapy, v zadní části)
Školská 30
Praha 1
mapa
Telefon:  284 824 234, 739 268 527
Email:  rodice@sananim.cz
Provozní doba: PO až PÁ 9:00 - 19:00 (nutné objednání předem)
Veškeré poradenské služby poskytujeme bezplatně. Více informací naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Dále se můžete podívat na základní informace pro blízké osoby, viz odkaz: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pokud žijete někde jinde, napište, jaká města máte (větší) poblíž, vyhledáme Vám jinou možnost, kde byste se mohla poradit.
Kdybyste měla doplňující dotazy pro prostudování informací v přiložených odkazech, neváhejte napsat kdykoliv znovu.
Mějte se zatím hezky. S pozdravem MK