Fetální alkoholý syndrom - první znaky
mk
Dobrý den, věc se má bohužel tak, že v těhotenství jsem do 13. týdne pila půl litru vína denně, o víkendu víc + panáky trvdého + cigarety. Styděla jsem se a nikde to nepřiznala. Ihned po porodu jsem v synově tváři pátrala po znacích FAS - nebyly tam a nejsou. Nicméně teď v 18 měsících začíná být strašně vzteklý, negativistický. Může to být příznak poškození CNS alkoholem? Nebo jen vývojová fáze (to tvrdí pediatr, ovšem nezná mou anamnézu)? Jak to mám proboha rozpoznat? A jaké by bylo případně řešení, nějaké rehabilitace? Neodebrali by mi ho, kdybych šla s pravdou ven? Každým den mám výčitky větší a nespím.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za dotaz.
Bohužel na váš dotaz nelze odpovědět. Respektive odpověď zní -  určitě jděte za pediatrem, řekněte mu pravdu, aby mohl dítě vyšetřit s ohledem na všechny možné vlivy. Neotálejte s tím. Odebrat dítě proto, že jste před dvěma lety  v těhotenství pila alkohol víc, než je zdrávo, je absurdní. Ale v současné době, když před lékařem tajíte možná důležitá fakta, se možná v konečném důsledku můžete dopustit zanedbání péče. Proto přestaňte myslet jen na sebe, ale myslete i na malého. Pravděpodobně o nic vážného nepůjde, ale i vy sama se potom přestanete utápět ve fantaziích, jaké všechny nemoci či poškození může malý mít.
Tak to, prosím, neodkládejte.
Hodně sil a správných rozhodnutí
J.Chudomel