Jak pomoci od kokainu
LucyK
Dobrý den, můj dotaz je poněkud složitější, ale i přes to se pokusím ho napsat co nejjednodušeji.
Má sestra žije dlouhodobě v zahraničí, dlouho se s přítelem pokoušeli o miminko až se povedlo. Ač se přítel mé sestry na celém procesu podílel, zhruba 1-2 měsíce před porodem se dostal psychicky do stavu, kdy začal pochybovat o tom zda rodinu chce. V té době se dostal k lidem, kteří disponují kokainem. Nejen, že začal sám kokain užívat, ale zároveň se i spustil s ženskou, která jej k tomu přivedla. Vždy byl odpůrcem drog i proto, že ve drogách uvízl jeho bratr, kterého vždy odsuzoval. A ktuální situace je takové, že má doma krásnou zdravou měsíční holčičku, kterou vidí tak 1-2 hodiny denně, noci netráví doma vůbec, chvíli se jeví jako starostlivý otec což střídá stavy kdy jej rodina absolutně nezajímá. Veškerý volný čas tráví s milenkou se kterou po nocích šňupe, přestává chodit do práce (když už dorazí je nepoužitelný). Je podnikatel a jeho stavů si všimli i klienti a nechtějí s ním spolupracovat a odcházejí. Sestra se stále snaží ho přimět k zodpovědnosti, nabízí pomoc, vyhrožuje, je lítostivá, nadává....výsledek je nulový. Jak takovému člověku pomoci? Je mi jasné, že musí sám chtít, ale jak ho dostat do stavu aby chtěl než bude pozdě. Vím, že hodně lidí to řešit začne, ale až už nemají peníze, rodinu ani přátele......nechci aby to došlo tak daleko. I mé sestře už docházejí síly, zčíná z něj mít strach a neví co dělat. Děkuji za každou odpověď

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za dotaz.
Rodina vaší sestry je v průšvihu, který je o to palčivější, že se odehrává kdesi v cizině, kde na to je vaše sestra sama. Domnívám se, že její partner je místní.
Jak donutit někoho, kdo sám nechce, aby přestal užívat drogy, to nevím. Spíše to asi nejde. Vždy to musí být vlastní rozhodnutí. V Čechách je možná hospitalizace proti vlastní vůli pouze v případech, že je hospitalizovaný objektivním nebezpečím pro sebe či pro své okolí. Což není situace, když někdo "pouze" užívá drogy. Musel by se pokoušet o sebevraždu, nebo napadat někoho druhého.
Jinak popisujete celkem běžný, pozvolný propad většiny uživatelů nelegálních drog. Často je třeba opravdu dopadnout až na dno... Pozoruhodná mi přijde zmínka o tom, že švagr před porodem začal pochybovat o tom, zda rodinu chce. Navíc v situaci, kdy se o potomka dlouhodobě snažili. To zní minimálně velmi nezrale, ale příčiny mohou být leckde. Nicméně se tak - švagr - chová. Jakoby rodinu neměl. Svým jednáním naplňuje (demonstruje) své pochybnosti o tom, zda rodinu chce. Jinak, než užíváním drog, milenkopu a nechozením domů toho asi není schopen.
Nepíšete, kde sestra žije. Velký vliv na chování partnera by mohla mít i jakási sociokulturní odlišnost, ale to je již pouze moje fantazie.
Neméně důležitá mi také přijde otázka, jak chce vaše sestra svoji situaci řešit, když partner své chování nezmění? Asi spolu o tom mluvíte.
Hodně sil
J.Chudomel