Neni lehke prestat tak jako zacit
anonym
beru pervitin tak pul roku a jeden cas jsem mu docela propadnul dost bral sem mo denne a ne jednou ale ted v posledni dobe sem to hodne omezil vydrzel sem to i 14 dni bez toho ale ta chut tam je a po tech 14 dnech neslo rict ne ale chci to dokazat a doma jsem slibil ze to zvladnu a ze chci ale netusil jsem ze nebude tak lehke prestat jako zacit a uz si nevim rady jak na to

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Jak to s Vámi bude dále vypadat, záleží především na Vás a na tom, jak se k celé záležitosti postavíte.
Rozhodně rozumnější je se pokusit drogy ze svého života vypustit, což jste uvedl, že byste rád a to je fajn. Není to sice úplně jednoduché, ale rozhodně to není nemožné. Život se závislostí nijak zvlášť snadný není a utrpení, které závislá osoba prožívá je leckdy mnohem komplikovanější než vysazení samotné.
Netuším, zda jste uvažoval o využití odborné pomoci. Bylo by rozumné, abyste si o všem, co se Vám honí hlavou, došel osobně popovídat a informoval se tak o možnostech, kterých byste případně mohl využít.
Také nevím, zda to víte, ale veškerá Kontaktní centra pro uživatele drog nabízí ve svých službách mimo jiné i poradenské služby, které se dají využít zcela nezávazně, bezplatně a také anonymně. To znamená, že vstupem do K-centra se nijak nezavazujete, můžete se pouze informovat, poradit a po té se sám svobodně rozhodnout, zda dalších služeb využijete či nikoliv. Nepotřebujete k tomu nic (žádné doporučení, můžete přijít kdykoliv během provozní doby, nemusíte se ničím prokazovat OP/průkaz pojištěnce). Každý kdo K-centrum navštíví, má právo rozhodnout se pro abstinenci, nebo pro život s drogou. I když neabstinuje, je možné mu nabídnout určité formy péče. Myslím, že tím nemůžete nic ztratit.
Jak jistě asi víte, na drogy se váže i psychická závislost. Dokáže nečekaně potrápit i po velmi dlouhé době po vysazení. Chutě se vrací v různých intenzitách a frekvencích. Pokud přijdou po dlouhé odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného, je vlastně jedno co si každý nalezne, je třeba se zaměstnat jakoukoli činností (co odvede pozornost jinam) a nesouvisí to s drogami (někdo volí sport, někdo výtvarnou oblast, někdo běžné činnosti od úklidu až po manuální práci, někdo si pohovoří s blízkou osobou/terapeutem atd. je to indiviudální...).
Způsobů jak pracovat s ,,chutí" je mnoho a každý si musí najít sám ty své. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť, subjektivní pocit, touha, která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde (když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat"). Tím myšleno například zbytečně se nedívat na filmy s drogovou problematikou nebo poslouchat hudbu, která je spojena s konzumacemi, apod... Jak jsem již uváděla - doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí. V těchto chvílích, kdy je dotyčná osoba oslabena chutí, sledování filmů, poslech určité hudby, fotografie, kontakt s uživateli drog apod. pouze oživí vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit/sílit a v tom nejhorším případě i dotyčného zcela ovládnout.
Také je dobré přehodnotit výběr kamarádů a blízkých osob, se kterými se budete stýkat. Máme již od našich klientů vyzkoušené, že mezi lidmi co drogy i nadále konzumují, se dá abstinovat opravdu jen velice těžko a je velmi snadné mezi nimi pak selhat. I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých ,,převlecích", zkontaktování osob z drogové éry apod.). S tím vším se dá pracovat. Toto všechno lze využít k tomu, aby ten, kdo problém s drogou má (nebo měl), ještě více pochopil svůj vlastní spouštěcí mechanismus svojí závislosti. Tím pádem být lépe a více vyzbrojen dalším případným atakům chutí, měl svůj život pod svou kontrolou, celkově se cítil lépe a byl schopen fungovat v běžném životě (vztahy, rodina, práce, škola atd.).
Také je nezbytné zlikvidovat veškeré zbytky drog (pokud ještě nějaké máte) a snažit se držet od všeho co může Vaši psychiku ovlivnit (včetně THC a alkoholu).
Pokud byste něčemu nerozuměl, nebo měl další, doplňují dotazy - nebojte se napsat znovu. Každopádně Vám držím palce, ať se Vám daří a návštěvu K-centra zvažte.
Případně tady kontakt:
Kontaktní centrum (Centrum protidrogové prevence a terapie)
Havířská 11
Plzeň
Google maps ZOBRAZIT NA MAPĚ
Tel.: 377421374, 731522288
Email: kcentrum@cppt.cz
informace o zařízení
Provozní doba:
PO 9,30 - 11,30, 12,30-15,30, 16,00-18,00
ÚT 10,00 - 18,00
ST 9,30 - 11,30, 12,30-15,30, 16,00-18,00
ČT - zavřeno
PÁ - 9,30 - 11,30, 12,30-15,30, 16,00-18,00
Kontaktní místnost: pondělí, středa a pátek 12,30 až 15,30
Kontaktní osoba: Klára Šalomová
Více zde: http://www.cppt.cz
Přeji dostatek sil!
S pozdravem MK