alkohol
evka
Dobrý den,
chci se, prosím, zeptat - denně piju cca půl litru vína, ne víc ne míň.Je to taková relaxace po náročném dni. Praktikuji to takhle už 20 let. Jen výjimečně nepiji nic. Piju jen víno, žádný jiný alkohol, dávky rozhodně nezvyšuji a po větším množství by mi bylo špatně. Zajímá mě, jak moc velký problém mám. Stále doufám, že žádný, pracovní i osobní život funguje, jen si to vínko denně musím dát. Děkuji za odpověď. EP

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Evko.
Zde kopíruji kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku,
* potíže v kontrole užívání látky,
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků,
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu),
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy,
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.).
Těžko hodnotit Vaší situaci na základě několika málo informací přes internet. K objektivnímu posouzení je vždy třeba osobní kontakt a více ucelených informací o celkové situaci.
Pokud problém nezaznamenáváte Vy sama, nemusí vždy nutně znamenat, že neexistuje. Čímž, ale neříkám, že je. Jak jsem uváděla, těžko tímto způsobem činit nějaké závěry.
Ale ptáte se -  zda nemáte problém, tak mě tak napadá, proč se na to ptáte? Někdo z okolí Vás na to třeba upozornil?
Netuším, do jaké míry Vám současná situace vadí či nikoliv. Pokud byste se chtěla pokusit použít k relaxaci jiné možnosti než alkohol a nešlo Vám to, doporučila bych Vám vyhledat psychologa nebo psychoterapeuta, se kterým byste mohla otevřeně hovořit o svých potřebách. Možná byste postupně přišla na to, co Vám ve Vašem životě chybí a čím byste se udělala spokojenější, třeba bez vína.
Stačí to takto?
S pozdravem MK