Pervitin
Monika
Dobrý den, bratr šňupe pervitin asi 3 roky, není schopen pravidelného života, v současné době přestal chodit do práce. Chceme ho dostat na léčení, je agresivní, vyhrožuje, rozbíjí věci. Jak ho můžeme dostat na léčení bez jeho souhlasu? Nevím kam se obrátit moc děkuji za radu.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Moniko.
Umím si představit, že je to s bratrem komplikované, rádi byste to nějak vyřešili, ale bohužel léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou. Je třeba, aby bratr s léčbou souhlasil, pokud je dospělý. Předpokládám, že je, dle toho, že jste uvedla, že do nedávna chodil do práce.
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba úplně účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická diagnóza).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to vždy pravidlo.
Chápu, že je to pro celou rodinu velmi náročné. Všichni asi vidíte, že bratr potřebuje pomoci, přitom on své problémy zase až tak nevidí. Možnosti nedobrovolné léčby jsou velmi omezené, a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba se sama léčit nechce, málo kdy to splní účel a vede k trvalé abstinenci. Jak jsem již zmínila výše, vše je především na motivaci a chuti spolupracovat.
Nejrozumnější by jistě bylo pokusit se bratra motivovat k tomu, aby i on měl zájem léčit se. Motivovat nemotivované sice není úplně nemožné, ale jde o náročný a dlouhodobý proces.
Doporučuji spojit se s nějakou odbornou pomocí, využít poradenství, které je určeno rodinným příslušníkům a mít tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace. To, že dnes není Váš bratr ochotný si problém připustit, neznamená, že se to této fáze nedostane nikdy. Život se závislostí, zase až tak ideální není a mnozí v průběhu svých konzumací přijdou na to, že je tento život dost omezuje a přináší plno ztrát (např. ztrátu výhodného zaměstnání, rodiny a dalších důležitých vztahů plus přinese plno nemalých potíží).
Neuvádíte, odkud jste. Zdali pro Vás Praha není problém, můžete se obrátit přímo na naše zařízení určené pro blízké osoby a rodinné příslušníky závislých osob. V osobním kontaktu lze pak s kolegy více a podrobněji probrat jak nastavit s bratrem komunikaci, jaká nastavit pravidla, jak řešit to, kdy nebudou dodržována, jak se pokusit o motivaci, celkově si doplnit informace, zkrátka zkonzultovat vše co je v danou chvíli třeba.
Vše nezávazně a bezplatně.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Školská 30, Praha 1
mapa
Telefon:  284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Provozní doba: všední dny od 9h do 19h (nutno se objednat předem)
Více informací zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html.
Pokud by byla Praha problém, můžete se podívat do databáze kontaktů zde v odkaze a vybrat si nějaké zařízení, které Vám bude dostupností vyhovovat (veškerá zařízení pracující s uživateli drog poskytují i poradenské služby i blízkým osobám).
http://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=&r=12&d=116&c=#result
Dále můžete prostudovat základní informace zde:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
V tuto chvíli je to ode mě vše. Kdybyste se potřebovala pro prostudování informací v přiložených odkazech na něco doprat, neváhejte napsat znovu. Stejně tak v případě potřeby kontaktu v jiné lokalitě.
Hezký den.
S pozdravem MK