Jak pomoct závyslému člověku?
Michaela
Dobrý den
Můj přítel již nějakou dobu užívá pervitin (šnupáním, cca 2-3 roky, uchytil se špatné party). O jeho závyslosti jsem tušila již na začátku vztahu ale nemohla jsem si to přiznat. Postupem času se vše zhoršovalo. Přítel to bere v \"tahu\" tedy tyden-dva ano a pak zase ne. Kdyz neni na tahu je milej a pozornej. Ale jakmile zacne nekomunikuje se mnou po celou dobu nebere mobil neodepisuju. Pak odepise po tydnu že je konec a tak je to pořád dokola. Pokaždě vím kdy to na něj přijde začne být nepříjemný nadávat mě sprostě, uráží mě a je abnormálně paranoidní (on neví že to vím, když jsem nahodila to téma začal řvát, že mu nevěřím). Já se zdržím ve škole a už ho podvádím. Lituji toho že jsem to dřive neřekla jeho rodičům. Nyní se opět dva tydny neozívá jedine co napsal, že už mě nechce vidět. Ale aji utekl z domova, nechodí do práce a rodiče mají o něj děsný strach. Nemá peníze na bydlení na jídlo nikdo neví co s ním je. To už byl konec. Promluvila jsem si s jeho otcem a vše co vím jsem mu řekla (o jeho závyslosti na pervitinu). Nebyl nějak překvapený pří to tušil jen to potřeboval na tvrdo asi slyšet. Jeho otec si vzal volno z práce aby mu mohl pomoct. Nyní ho všude hledáme. Až se nám ho podaří najít vůbec nevíme jak začít. Jak si s ním o tom promluvit, když on nám to nepřizná. Co je lepší detox nebo nějaké spolky? Máme plno otázek je to pro nás složité jak pro mě tak pro celou jeho rodinu. Pomoct se dá každýmu ale musí chtít. Vůbec však nevíme jak k němu přistupovat aby se neurazil (je velmi naladový). Co máme dělat jak mu pomoct? Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Michaelo.
Je dobře, že jste otci vše svěřila a nezůstalo to jen na Vás samotné.
Nejrozumnější by bylo obrátit se na nějaké odborné zařízení specializující se na oblast závislostí a tam v osobním kontaktu probrat vše co je aktuálně třeba. Za prvé je toho hodně, za druhé jsou to vždy tak individuální záležitosti, že nelze poskytovat jen obecné rady, je třeba mít více uceleným informací o situaci celkově. Proto je osobní kontakt mnohem účinnější. Veškerá zařízení pracující s uživateli nelegálních drog zároveň pracují i s jejich blízkými a rodinnými příslušníky. Jde o nezávazné a bezplatné poradenské služby.
Napište nám, odkud jste (jaká města máte poblíž) - pokusíme se Vás někam nasměrovat, kde byste mohli vše zkonzultovat, doplnit si informace a poradit se o vhodném dalším postupu.
Prozatím můžete prostudovat základní informace - viz odkaz: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html.
Mějte se zatím hezky, s pozdravem MK