Dotaz ohledně psychozy
Tomáš
Dobrý den, píšu Vám ohledně bratra, který cca 5 let bral drogy (nejvice pervitin, mariuhanu a lsd). Přičemž poslední cca. rok se mu rozvynula psychoza, kdy ztrácí vnímání reality a paměti přičemž mluví nesmysli. Po vypršení si nic nepamatuje. Fyzické chování má strnulé a také nesmyslné. Dříve jsme to viděly jen zřídka (jednou za měsic) ale ted to pokračuje již dva dny v kuse (včera 2x a dnes již 4x). Zde přikládám video https://vid.me/GPKH
Děkuji za zprávu.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Video jsem bohužel neviděla. V přiloženém odkaze je nespočet videí, bohužel není v našich silách to hledat. Děkujeme za pochopení.
Výskyt toxické psychózy je u uživatelů nelegálních drog celkem běžný jev. Zda jde o toxickou psychózu nebo o nějaký jiný problém, stejně nelze (ani kdybychom viděli video) diagnostikovat na dálku bez toho aniž by bratra viděl specializovaný lékař a vyšetřil jej. Předpokládám, že to asi bratr vůbec nepřipouští (?).
Netuším, kde žijete. Pokud je pro Vás Praha v dostupnosti, můžete se Vy nebo rodiče (nebo všichni) obrátit na naši Poradnu pro rodiče (kontakt a info v odkaze níže). V osobním kontaktu si můžete jednak doplnit informace, ale také více o všem co je třeba pohovořit (tato forma komunikace je přece jenom v určitém směru limitující) a poradit se co a jak dál...
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale většinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
(poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy)
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel:  284 824 234, 739 268 527
Email:  rodice@sananim.cz
Provozní doba: PO až PÁ 9:00 - 19:00 (nutno objednání předem)
Veškeré služby poskytuje poradna bezplatně, více informací k nahlédnutí zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Zatím se mějte hezky, v případě doplňující otázek napište klidně znovu.
S pozdravem MK