zavislost na pevitinu
barduska
Dobry den pritel je 2roky zavisly na pervitinu bere to nitrozilne nyni se pokousi prestat jiz 3 den bez davky mel krece a zvracel nyni si stezuje na bolest hlavy zvraceni uz ustoupilo celkem to zvlada ale neji jen pije a je porad ospaly chtela jsem se zeptat jak dlouho trvaji tyto stavy a jak mu jeste pomoci krom toho ze ho psychycky podporuji a jsem mu oporou Dekuji za odpoved Bara .

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Rád bych jakkoli podpořil zápas přítele i Vaši snahu, máte oba můj respekt. Fyzické abstnenční projevy, křeče, bolesti, zvracení, známe zejména u jiných typů drog, opioidů, benzodiazepinů, alkoholu, a některých dalších. Pervitin, kterého se fyzická závislost, respektive fyzický abstinenční syndrom netýká, má však tu vlastnost, že psychické abstinenční příznaky mohou být velmi trýznivé a trvat poměrně dlouho. Únava, podráždění, spavost a další projevy, jsou způsobeny především spánkovým deficitem dlouhodobého užívání, celkovým vyčerpáním, jak fyzickým, tak psychickým, špatnou výživou, dehydratací, nedostatkem vitamínů, minerálů a dalšími okolnostmi.
Dát se "dopořádku", může trvat i týdny, z nejhoršího by měl přítel být v řádu několika dní. Když píšu "dopořádku", myslím tím jen to viditelné na povrch, protože craving - chuť na drogu, jen tak neustane, bude se vracet rozpoznatelně i skrytě, souběžně s dalšímí záludnostmi, jakými si závislost dokáže o drogu říkat, křičet, volat, šeptat a manipulovat s psychikou závislého, a to i velmi dlouhou dobu.
Závislý bez odborné podpory a pomoci takovým zkouškám velmi těžko odolává a často ani netuší, že to, co se s ním i po dlouhé době může dít, je touha po droze. Proto tak často závislí selhávají, a to nejčastěji v náročnějších životních situacích, kdy nedokážou čelit vnějšímu i vnitřnímu tlaku, děje se tak ale i v době, kdy je závislý napovrch v momentálním klidu a pohodě.
Je moc fajn, že jste příteli oporou a pomáháte mu, někdy ale mohou být špatně volená podpora a opečovávání kontraproduktivní, a naopak, při nejlepších úmyslech, často blízcí, blíže neseznámení se závislostní problematikou nechtěně podpoří návrat závislého k užívání.
Proto příteli doporučuji, aby sice ještě odpočíval, spal, dostatečně a zdravě jedl, pil dostatek nealkoholických tekutin, nezapomínal na ovoce, zeleninu, případně doplnil vitamíny potravinovými vitamínovými doplňky, běžně dostupnými v lékárnách i běžných obchodech. Až bude z nejhoršího venku, aby si "naordinoval" pravidelnější příjemnou fyzickou zátěž. Nemusí jít prvoplánově o sporty, stačí procházka v parku, atp..
Co je však velmi důležité, měl by co nejdříve vyhledat odbornou pomoc, kontaktovat pracovníky některé služby v dosahu, která se zabývá problematikou užívání návykových látek a pracuje nejen s aktivními uživateli, ale i s abstinujícími, nebo s lidmi, kteří se o abstinenci snaží.
Může jít o kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci, poradnu, nebo některý z dalších, podobných typů služeb. Tyto služby jsou bezplatné a lze jich, vyjma zdravotnických zařízení, využít i anonymně. Čím dříve, tím lépe, a tím spíš v případě, kdyby se příteli nedařilo abstinenci držet.
Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky, aby pracovníci měli dostatek potřebného času na podrobnější pohovor. V případě krize ale může přítel navštívit službu rovnou, v provozních hodinách. Schůzku si můžete sjednat i Vy, abyste věděla, co můžete pro přítele udělat, jak s ním komunikovat, ale i to, co byste dělat neměla. Iniciativa by ale, pokud mají mít aktivity smysl, vycházet od přítele. Zkuste mu toto řešení navrhnout, případně mu předejte kontakty, ale důležité je, aby jednal sám za sebe.
Pracovníci služby příteli navrhnou konkrétní kroky, které může podnikat k tomu, aby se mu podařilo abstinenci zvládnout, zároveň ho upozorní na chyby, kterých by se měl vyvarovat. Dozví se, jak pracovat s cravingem, také jak ho rozeznat, a spoustu dalšího, co může radikálně zvýšit naděje na úspěšný vývoj. Může si sjednat i pravidelnější konzultace, aby byl pevnější v kramflecích a dokázal lépe čelit problémům, které přinese čas. V neposlední řadě získá i zasloužený respekt a obdiv, že dokázal přijít sám, z vlastního rozhodnutí.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na služby ve Vašem okolí obratem pošleme. Jak je může vyhledat sám, se dozví na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, může přítel, případně Vy, využít některou ze služeb organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Kontaktní centrum (KC) Sananim
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
Telefon: +420 283 872 186
Mobil: +420 605 240 501
E-mail: kacko@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/kontaktni-centrum-(kc).html
Adiktologická ambulance (AA) Sananim
Štítného 710/30
130 00 Praha 3
E-maily:
klinika@sananim.cz (amb. léčba)
case@sananim.cz (casemanagement)
Telefon:
724 521 913 (amb. léčba)
727 941 710 (casemanagement)
Web: http://www.sananim.cz/adiktologicka-ambulance.html
Denní stacionář (DST) Sananim
Janovského 26
170 00 Praha 7
Telefon: +420 220 803 130, +420 220 800 041
Mobil: +420 605 212 175
E-mail: stacionar@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Pokud by přítel nebyl nakloněn kontaktovat odbornou podporu a pomoc, budete jí určitě potřebovat Vy:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud je pro Vás Praha nedostupná, kontaktujte některou ze služeb, která pracuje s partnery, rodinnými příslušníky a blízkými uživatelů návykových látek v dosahu.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná.
Držím palce Vám i příteli,
hodně štěstí, pevné nervy,
Amrit Sen.