Perník
Winzi
Mám kámoše co je mi skoro bráchou, je mu 24let. Už skoro deset let má drogovej problém, několikrát zkoušel ambulantní léčbu i různá kontaktní centra, nic ale nebylo k něčemu. Je to šlehač a je asi 5let na sociální podpoře.Měsíc dva někdy tři je dobrej. Seká latinu, je doma a skoro nermálka.Pak v něm ale něco povolí a zmizí. Sehnal jsem mu práci kde s nim byli velice spokojeni jeho pohled se změnil a jemu se začlo též líbit. Byl čistý a vše se zdálo ok.
Nedal ani dva měsíce a vzdal to. Prostě vše zabalil odešel z práce i domova. Žije napůl na ulici napůl u kamarádů se kterými se sjíždí a je úplně, netečnej. Zkrátka nechce nic řešit.
Mám velkej strach že už je na peří skutečně závislej, řeší tim vlastní problémy, k tomu se mu jeho matka léčí z rakoviny prsu což on taky nezvládá.Nevím jak dál, co dělat. Je to chytrej kluk co má potenciál, ale něco v něm ho táhne dolu. Můžete někdo něco poradit než bude pozdě, zima se blíží. Díky

Odpověděl: Jakub Chudomel
Zdravím vás Winzi,
díky za dotaz.
Bývá to velmi těžké pro okolí aktivního uživatele drog, pozorovat, jak se propadá a ničí. A nemoci skoro nic udělat.
Užívá li kamarád 10 let drogy, nelze pravděpodobně předpokládat, že by mu mohla pomoci ambulatní léčba. A kontaktní centra léčbu neposkytují, slouží spíše jako krizové místo, případně prostor pro navigaci při rozhodování, jak dál.Zkusit přestat, nebo ne? Ideální by nejspíš byla léčba v terapeutické komunitě.
Ale nejdůležitější je, aby vůle ke změně, případně k abstinenci, vycházela především ze samotného uživatele. Máte pravdu v tom, že užíváním drog si jejich uživatel často kompenzuje jiné obtíže a problémy, jejichž řešení se se takto vyhýbá. Určitě je dobré, když kamarád bude vědět, že až se k něčemu rozhodne, jste tady, abyste mu pomohl, podpořil ho. Zprostředkoval kontrakt s odborníky, pomohl v přípravě nástupu do léčby. Aby věděl, že jeho životní styl nění každému lhostejný.
Obávám se, že více pro kamaráda udělat nemůžete. Klidně i sám navštivte nějaké k-centrum, abyste tam s odborníky probral všechny možnosti. V Praze je například na Smíchově, Na Skalce 15. Tel.: 605 240 501.
Hodně štěstí
Jakub Chudomel