beznaděj
ela
Nechci vaši práci vůbec zpochybňovat,každý zachráněný je obrovský úspěch,alepřijde mi všechno čirá beznaděj.
V podstatě se musí čekat až dotyčný sám se chce léčit a to je ve většině případů až když už je na úplném dně.A ta cesta ode dna není vůbec jednoduchá.Nemá práci,nemá rodinu,podlomené zdraví,přijde mi logické,že do toho spadne znovu.Chybí mi nějaký ten mezičlánek,kdy člověk ještě má nějaké zázemí,práci a přesto
začal z nějakého důvodu experimentovat.Sama nevím jak dál.Můj syn pracuje,nemá ještě dluhy,ale já vím,že si občas něco dá.Dneska to ti mladí berou jako zpestření,nic se nemůže stát.Jsem z toho zoufalá,už jsem bla v poradně,musí prý chtít sám.A on si vůbec nepřipouští,že by mohl dopadnout špatně.Přijdu si, že žiji s časovanou bombou.
Odstěhovat by se mohl,bere dost,ale já mám strach,že se situace ještě zhorší.Je plnoletý,začal s tím po rozchodu s přítelkyní.Nikam samozřejmě jít nechce a tak chodím já.Ale v podstatě to nic nepřináší.Poradíte mi?

Odpověděl: Amrit Sen
Elo, zdravím Vás.
Chápu Vaše pocity beznaděje a bemoci. Máte pravdu, že než se závislý rozhodne léčit, často padá na dno, není to ale zdaleka pravidlem, je to spíš pověra, že to tak vždy musí být. Jsme v kontaktu s lidmi, kteří se dokázali se závislostí popasovat dříve, než na pomyslné dno dopadli, jejich proces úzdravy tak nemusel trvat dlouho, a nebyl až tak bolestný, náročný a komplikovaný, i když vždy šlo o běh na delší trať.
Netuším, jaký chybějící článek máte na mysli, protože léčba závislosti je dlouhodobý proces, složený z více fází. Pokud některou z nich uzdravující se obejde, podcení, nebo vynechá, má pramalou šanci dlouhodobě abstinenci udržet.
Léčba závislosti ale není jen o abstinenci, komu by se chtělo abstinovat a strávit zbytek života v nespokojenosti, nudě, úzkostech, bez zázemí, přátel, radosti a pohody?
Cílem úzdravy je, aby závislý dokázal uchopit život do svých rukou, stál pevnýma nohama na zemi, měl zaměstnání s dobrými vztahy, bydlení, které si hradí z vlastní režie, aby měl srovnané vztahy v rodině, kvalitní a bezpečné přátele, aktivity, které mu přináší radost, aby byl schopen navazovat partnerské vztahy, resp. vztah, který udrží, aby byl schopen založit rodinu, atd.
To znamená, že kromě detoxu na startu, terapií, a často velmi náročného resocializačního procesu, k léčbě patří dlouhodobé doléčování, kdy už bez ochranného prostředí komunity, léčebny, případně ambulantní léčby, se uzdravující soustředí už na jiný druh problémů, než jestli si dá drogu, či ne, když to zjednoduším. Řeší už praktické otázky, radosti i strasti běžného, každodenního života.
Vraťme se k léčbě. Například klient terapeutické komunity nemůže regulerně, se všemi atributy, ke kterým například patří závěrečný rituál, dokončit léčbu, pokud nemá natrénované pravidelné pobyty "venku", neprošel úspěšně všemi fázemi léčby dané komunity, nemá zařízené doléčování, do kterého kontinuálně přechází, a pokud nemá zařízené bezpečné bydlení a pracovní smlouvu, tedy práci venku.
To vše jste se mohla v poradně, kterou zmiňujete, dozvědět. To nejdůležitější ale víte, že bez vůle uživatele drog, a jeho rozhodnutí a touhy s drogami skoncovat, se dá zmoci málo, téměř nic.
Z minima informací navíc vůbec netuším, jestli je Váš syn závislý, či ne, je také dost dobře možné, že se nachází v přechodné době experimentů, kterou překlene bez větších malérů a bude žít spokojeným životem. Riziko, že se situace může "zvrtnout", může být velké.
Jednou z největších chyb je opečovávání rodiči, byť v nejlepším úmyslu. Máte pořád šanci nastavit pravidla společného soužití, zároveň opatření, která budou následovat, pokud je syn nedodrží, například, že se musí odstěhovat. Ty je v případě porušení nutné dodržet. Hádám, že i o tom jste v poradně nejspíš slyšela. Bezbřehá materiální pomoc a poskytování sociálního zázemí bývá často cestou do pekel. Rodiče, nebo blízcí uživatele drog, kteří se tak chovají, tak jen umožňují dotyčnému setrvávat v dalším užívání, a podílejí se tak na jeho propadu do hlubší závislosti. Často jej připraví o poslední důvody, proč by měl abstinovat. Navic se postupem času sami stávají spoluzávislými, což je nemoc, která postihuje nejčastěji blízké, kteří se závislým sdílí společnou domácnost, ti pak často trpí více, než sám uživatel drog. Sami pak bez pomoci nedokážou ze závislostních schémat vystoupit, přestanou žít svůj život, žijí život někoho jiného, se všemi negativními důsledky, zdravotními, sociálními a dalšími, která tato nemoc přináší.
Existují ale cesty, způsoby a postupy, jak se můžete pokusit motivovat syna k pozitivním změnám. Bez jeho vlastní motivace s ním těžko cokoli pohne. Zkuste znova poradnu navštívit a pohovořit o tom. Nebudete li s danou službou spokojená, zkuste jiné odborníky, napište ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na bezplatné odborné služby, které se zabývají problematikou užívání návykových látek a pracují s rodinnými příslušníky uživatelů, obratem pošleme.
Myslím, že podporu a pomoc potřebujete v tuto chvíli zejména Vy. Odborníci Vám doporučí konkrétní kroky, které můžete podniknout k tomu, abyste se cítila lépe, silnější v kramflecích. Abych mohl pomoci druhému, musím umět pomoci sobě. Dozvíte se, jak se synem komunikovat, ale také co můžete udělat pro sebe, zároveň jakým chybám se máte vyhnout. Sjednejte si průběžnější konzultace, abyste dokázala správně vyhodnocovat a řešit situace, jak je přinese čas.
Jak můžete zařízení a služby vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, nesejde tolik na tom, půjde li o adiktoligickou ambulanci, poradnu, nebo kontaktní centrum, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, kdykoli napište.
Držím palce Vám i synovi,
Amrit Sen.