závislý otec a styk se synem
radana
Dobrý den,
bývalý partner bere již několik let cca 6-7 pervitin a je závislý na hracích automatech a sázkách.Někdy víc někdy méně.Kvůli tomu jsme se rozešli. Máme spolu 3,5 letého syna.Už rok spolu nežijeme,býv.partner slibuje jak se bude léčit,ale zůstává jen u slov.Má zájem vídat syna,ale jelikož vím,že s pervitinem nepřestal,ba naopak zkusil i injekční formu,nevím jestli je to vhodné a bojím se,aby časem pokud se jeho stav nezmění, nebo naopak zhorší,aby synovi pod vlivem drog neublížil.Vím,že existují testy z moče,ale můžu po něm chtít aby za synem chodil jen když nebude pod vlivem drog a občas ho kontrolovat s testem? Nebo to není možné,aby neměl abstinenční příznaky?Nemám s tímto problémem žádné zkušenosti. Je pro mého syna bezpečné a vhodné,aby se s otcem vídal?A pokud ano jak nejlépe nastavit podmínky? Doteď mu otec nikdy neublížil a vídají se pouze za přítomnosti mě, nebo jeho rodičů.Mám obavy že nepoznám, kdyby se jeho stav zhoršil,až od něj jsem se dozvěděla o jeho pokusu pervitin aplikovat injekčně.Zatím to prý neudělal,ale nevím, jestli se o to nepokusí znovu. Předem děkuji za odpověď Radana

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
toto téma je velmi choulostivé a všechny Vaše úvahy a obavy jsou jistě na místě. Každý případ je ale velmi individuální a bylo by dobré celou situaci v zájmu dítěte probrat podrobněji, než jak to umožňuje tato poradna. Doporučovala bych Vám navštívit poradnu pro rodinné příslušníky závislých (pokud nevíte kde, napište město, kontakt Vám zašlu). Bylo by dobré pokusit se udržet kontakt syna s otcem, na druhou stranu rozhodně ne za každou cenu. A pokud ten užívá intenzivně drogy, pak není momentálně ve stavu, kdy byste se na něj mohla spolehnout. Testy Vám v tomto směru nijak nepomohou, jednak je jejich výpovědní hodnota dost omezená a také není příliš důstojné, aby jeden dospělý zkoumal moč druhého, zvlášť když se má jednat o dva dospělé vzory jednoho dítěte, které pro něj mají fngovat v nějakém souladu. Nejlepší cestou by byla co nejotevřenější komunikace s otcem dítěte a domluva jasných a bezpečných pravidel, která se mohou rozvolňovat, pokud bude vše dobře fungovat. K tomu všemu je pak právě dobrá třetí osoba, v tématu zkušená a zároveň nezávislá.