Domaci detox
Sitcom
Dobry den,
Prosil bych Vas o radu. Je mi 20 let a nejsem v podstate zavisly na konkretni latce. Propadl jsem vsak nocnimu zivotu a zenu jej do extremu. Nezajima me co si dam, hlavne neco po cem se budu bavit. Piju v nadmernem mnozstvi alkohol a uzivam extaze, obcasne marihuanu a benzodiazepiny (vse vetsinou vikendove). Mam stale zamestnani a nemel bych asi cas chodit k psychologovi/psychiatrovi. Chtel bych zkusit detox doma. Poradite jestli existuje nejaka cinost, ktera by pomohla odvezt myslenky od nocni zabavy (napr. posilovani - tj. prirozena stimulace center odmen)? Pres tyden se citim smutny a sklesly. Na venek se chovam klidne, ale uvnitr pocituji prazdnotu a vztek. Predem dekuji za odpoved.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
myslím, že Váš "detox" bude především psychická záležitost, o to složitější. Špatné nálady se zřejmě ještě prohloubí , jako reakce na absenci příjemných pocitů, na teré jste tělo navykl. Můžete samozřejmě zkusit nějaký "povolený doping", jako je například posilovna, ale počítejte s tím, že v porovnání s drogami to bude podstatně pracnější a s podstatně menším efektem.
Ideálně byste si měl dát pár týdnů pauzu od všech látek, co běžně víkendově užíváte, aby se s tím srovnalo tělo, a pak vyhledat odborníka a v terapii se zaměřit na psychickou stránku celé věci, jak z hlediska příčin, tak z hlediska prevence relapsu (tedy abyste se za chvíli nevrátil opět na víkendy do klubů). Nespadl jste do toho jen tak samo sebou, a to Vám posilovna ani jiná mechanická činnost nevyřeší.
Pokud pro Vás tenhle postup není přijatelný, pak nezbývá než zkusit nějaký kompromis, třeba to pomůže, ale bude to vždycky s větším a zbytečným výdejem energie. Nevím jestli by za to ta hodina týdně u psychologa nebo psychiatra nestála...