zloutenka
veroo
Dobry den.
Pred 3 mesici jsem psala o bratrovi ktery bral nekolik let pervitin.
Od července uspesne abstinuje, zmenil zivot a nasel si pritelkyni.
Jenze prisla dalsi rana :-(
Dozvedel se ze ma zloutenku typu C.
Za 3 mesice ma doktor zahajit lecbu.
A ja nemuzu nikde najit nejake informace o tom, jak se chranit a sve deti pred tim aby jsme to od bratra nechytli. Na internetu toho je spousta a na kazde strance pisou neco jineho.
Mame strach aby jsem se nenakazili, potrebovala bych poradit nejakou stranku kde by bylo vse rozepsane na co mame davat pozor.
hlavne aby to bylo pravdive.
jestli je mozna nakaza treba kdyz dame bratrovi pusu, nebo se napijeme ze stejne sklenicky :-(

Odpověděl: Amrit Sen
Veroo, zdravím Vás.
Strach, že se nakazíte polibkem, nebo napitím ze stejné skleničky určitě mít nemusíte. Přikládám do odpovědi části letáku terénního programu společnosti Magdaléna, který je ověřen lékaři, specialisty na žloutenku typu C. Je určen zejména aktivním uživatelům drog, ale i bývalým uživatelům, stejně tak i nemocným, kteří nikdy drogy neužívali, zároveň i všem blízkým nemocných:
VHC neboli virová hepatitida typu C, obecně žloutenka typu C, je způsobena virem, který napadá játra a způsobuje v nich zánět.
Zhruba 30% lidí se samovolně vyléčí (údaj se liší studie od studie, ale většina uvádí spont. clearance viru mezi 20 a 26%), u ostatních přechází nemoc do chronické podoby. VHC se lze nakazit opakovaně.
VHC se PŘENÁŠÍ hlavně krví.
- VHC se přenáší pohlavním stykem poměrně vzácně, pravděpodobnost nakažení ovšem stoupá při rizikových praktikách (anální sex, soulož v době menstruace).
Nejlepší ochranou je vždy používat kondom!
- Nebezpečí představuje společné používání ostrých předmětů, především osobní hygieny. Nikomu, ani od nikoho si holítka, nůžky na nehty, hřeben, kartáček na zuby, ani jiné ostré předměty, NEPŮJČUJTE!
- Nebezpečí nákazy hrozí také při piercingu a tetování, vždy je proto dobré navštívit speciální salón, kde jsou dodržovány přísná hygienická pravidla.
- Uživatelé drog: sdílenou jehlou, nádobíčkem, vodou. Pokud jste uživatelem drog, nikdy svoje nádobíčko, jehly, vodu, rozdělávačku nesdílejte! Virus VHC se vyskytuje v několika podtypech, proto i když už VHC máte a Váš kamarád taky, neznamená to, že vaše nemoci jsou zcela totožné, rozhodně ani v tomto případě nesdílejte nádobíčko!
- VHC se může přenést také z matky na plod, stává se to zhruba v 5 % případů.
VHC se NEPŘENÁŠÍ:
- podáním ruky, běžným polibkem, napitím se ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
Jak nenakazit někoho dalšího?
Při sexu vždy používat kondom. Být obezřetný, aby se při poranění nedostala Vaše krev do kontaktu s organismem, nebo hygienickými potřebami a předměty někoho dalšího.
Pro uživatele drog je důležité alespoň důsledně používat pouze své nádobíčko, nikomu je nepůjčovat, a také se starat o to, aby Vaše jehly, vodu, rozdělávačku, již nemohl použít nikdo jiný.
Tedy nejen jehly nepůjčovat, ale také je důsledně, bezpečně likvidovat (vracet je pracovníkům terénního programu, kteří ochotně vydají kontejner na infekční materiál, aby mohly být použité jehly a další materiál bezpečně přechováván a zlikvidován.
Rozhodně jehly nepohazovat, ani je nenechávat nikde jen tak ležet!
I když je pravděpodobnost přenosu klasickým pohlavním stykem poměrně nízká, používejte kondom, rozhodně neváhejte s jeho nasazením při rizikových praktikách, jako je anální sex, nebo sex během menstruace!
Také každému lékaři, který Vás ošetřuje (zubař, gynekolog, chirurg, praktický lékař), sdělte, že máte VHC, protože existuje riziko, že by se od Vás zdravotnický personál mohl nakazit.
Skutečnost, že máte VHC, je třeba také sdělit všem, kteří s Vámi v posledním roce měli sex, nebo užívali drogy. To rozhodně není jednoduché, myslete však na to, že mají právo na to, vědět, že jsou v ohrožení! Nesmíte také darovat krev. Pokud se chystáte pořídit si miminko, je rozhodně zodpovědné tento krok odložit až na dobu více, než 6 měsíců po vyléčení VHC.
Nepíšete, jestli bratr zvládá abstinenci sám, nebo s odbornou podporou a pomocí, případně jestli absolvoval nějakou z forem léčby závislosti, terapie, nebo jestli je v aktivním procesu dlouhodobého doléčování. Jestli ano, pak má poctivá snaha velkou šanci na úspěch, udržení abstinence a spokojený život. Tak či tak si bratr zaslouží daleko víc obdiv a respekt za to, co dokázal, než frustrující odtažitost.
Přeji Vám vše dobré, bratrovi držím palce, aby v běhu, který je vždy na delší trať, zvítězil nad drogou i sám nad sebou.
Amrit Sen.