syn na drogách
L72
Dobrý den,
obracím se na vás s žádostí o radu ohledně problémů se synem. Bohužel je již dospělý (21) a od léta jsme se dozvěděli, že má problémy s tvrdými drogami. Pozorovali jsme změny, ale samozřejmě vše popřel až když jsme měli jasné důkazy, že užívá tak se přiznal. Snažili jsme se několikrát o rozhovor, ale stále před námi uniká, domů když chodil tak v čase, kdy doma nikoho nepotkával. Změnil kamarády, za takové, které ho \"chápou\". S námi o jeho situaci proč bere (nevím zda pevitin nebo kokain) naprosto odmítá mluvit, jen slibuje, že přestane že má vše pod kontrolou. Bohužel z informací z důvěrných zdrojů se obáváme, že to pod kontrolou nemá a také odmítl text na drogy, který byl podmínkou společného soužití s námi. Nastoupil do zaměstnání, z kterého ho \"vyhodili\" po týdnu neseriozní docházky. Během prázdnin si peníze vydělal na brigád, kam ještě chodil, ale myslíme si, že již žádné nemá. Je registrován na UP, ale bojím se, že ani tam nebude pravidelně docházet. Již jsme protidrogovou poradnu navštívili v srpnu, ale nikam nás to neposunulo. Nyní opět nevím jak dál co dělat, stále mu nabízet a dávat zázemí (bydlení, strava) i za cenu, že nechodí do práce a pravděpodobně je závislý i když naši pomoc a jakoukoliv konzultaci resp. poradenství odmítá, nebo přistoupit k tomu, ať se odstěhuje v horším případě ho vystěhovat at se postaví na vlastní nohy a \"vymáchá se v tom\", aby pochopil vážnost situace?
Z vaší praxe určitě máte x příkladů, a jste schopni poradit jak se nejlépe zachovat. Moc nám na něm záleží a je strašné vidět dítě jak se vám ztrácí před očima a ničí si totálně celý život. To že o něj máme strach ví, ale momentálně si myslíme, že mu na nikom a ničem nezáleží..
Děkuji za radu

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Mrzí mi, že se synovi opakovaně nedaří drog vzdát. Někdy bývá cesta k trvalé abstinenci obtížná a klikatá.
Konzumace drog, potažmo závislost na nich, není problémem pouze konzumujících nebo závislých osob, ale je to především velká zátěž pro nejbližší okolí, tedy rodinu. Je pochopitelné, že máte plno pochyb o správnosti Vašeho rozhodnutí a že Vám další osud syna není lhostejný. Bohužel, v některých případech (u závislostí obzvlášť) je v některých situacích největší pomocí - právě nepomoci.
Pokud je závislým osobám jejich konzumace tolerována, mají veškerý servis domácnosti a jejich blízké okolí tiše trpí, zpravidla to moc nevede k tomu, aby si dotyčná osoba připustila, že se něco děje a nevede je to nijak k samotné snaze něco změnit. Možná, že pokud syn zakusí jaké to je, užije si život s drogou se vším všudy a pocítí i důsledky, které tento styl života přináší, možná tak rychleji dojde k tomu, že to zase až tak ideální není. To pochopitelně bývá pro nejbližší zpravidla to nejtěžší a není se čemu divit. Na mnohé toto zabere. Zdali to bude účinné i v případě syna, Vám bohužel, ale nemohu slíbit. Jde vždy o hodně individuální záležitosti.
Chápu, že je to velmi obtížná a náročná situace, nebo spíše období, plné beznaděje a hledání odpovědí na plno otázek a také různých cest.
Netuším, zda víte, že můžete pouze Vy (i bez ohledu na to, jak na tom je syn v tuto chvíli se svou motivací), využívat služeb pro rodinné příslušníky a být tak v kontaktu s odbornou pomocí. Mít tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace a také tak získávat tolik potřebnou podporu. Uvádíte, že jste v srpnu navštívili poradnu u Vás a nikam Vás to neposunulo. Tyto záležitosti se bohužel nevyřeší jednorázovou intervencí, je to vždy dlouhodobější záležitost, proces, který má své etapy. Je zapotřebí čas a trpělivost. Plno rodičů, partnerů a dalších blízkých tyto služby využívají a překonávají tak tolik složité období, připravují se tak na momenty, které mohou přijít. Jde o nezávislé a bezplatné služby.
Naše organizace má i zařízení specializované právě na práci s rodiči, chápu, že je to pro Vás asi daleko, ale nechcete se s kolegy, alespoň telefonicky spojit (?).
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Školská 30, Praha 1
mapa
Telefon:  284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Více informací o Poradně zde:http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Dále se můžete podívat na základní obecné informace pro rodiče zde: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Přeji všem zúčastněným dostatek sil. Když budete potřebovat, napište kdykoliv znovu.
S pozdravem MK