Co dělat
Pavla
Dobrý den. Pritel je závislý na anfetaminu.Marihuaně a podle me I alkoholu. Už tak půl roku mi slibuje ze přestane a fetuje mi za zády dal. Už se to vyhrotilo do situace kdy Já sem chtěla odejít a on začal s Tim že se zabije dva dny sem ho držela doma pod zámkem a slíbili jsme si že on opravdu přestane nebo mi aspoň řekne když bude mit pokušení a Já že za nim budu stát. No ale skutečnost je jina. Je to týden a dal si znovu a nic mi neřekl. Nevim jak se mam zachovat jak to udělat. Jak pomoct a kde sebrat na to všechno silu. Řekla sem mu že vím že si vzal on se tedy přiznal. Prý kvůli stresu. Od ty doby s nim nemluvim už nemůžu. Do léčebny nechce. Bere už 8 rokem.jak se mam zachovat. Děkuju

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Pavlo.
To co popisujete je u závislých osob celkem běžné chování. Bylo by rozumné, kdybyste se na odbornou pomoc tedy obrátila Vy sama.
Nejenom, že si doplníte informace o celé této oblasti, ale můžete se více a podrobněji poradit v osobním kontaktu jak s přítelem vhodně komunikovat, jaká doma nastavit pravidla, jak se zachovat když nebudou dodržována, jak přítele motivovat, aby i on se na pomoc obrátil (,,léčit se" nemusí vždy nutně znamenat pobyt na psychiatrii, lze využít například ambulantní formy péče nebo pobyt v komunitě, dnes je již více možností jak závislost řešit). Také můžete zkonzultovat jak příteli pomáhat, aby Vaše pomoc byla účinná a pro Vás především bezpečná. Pro pomáhající je to opravdu velká zátěž, kontakt s odbornou pomocí, může být tedy pro Vás i určitá forma podpory. Jsou to vždy tak velmi individuální záležitosti, že bohužel nedisponujeme univerzálními radami, které by byli aplikovatelné na všechny a stejně dobře vždy účinně zafungovali. Je proto dobré mít ucelené informace o celkové situaci a mít možnost průběžně konzultovat ty nově vznikající.
Neuvádíte, kde žijete. Pokud není pro Vás problém Praha, můžete se obrátit přímo na naši Poradnu pro rodiče a partnery (kontakt níže), pokud žijete někde jinde, tak napište prosím znovu a uveďte o jaká města (větší) by případně šlo, kontakty Vám vyhledáme.
Nežli se na první konzultaci objednáte, můžete se podívat na základní obecné informace pro blízké osoby zde v přiloženém odkaze: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Info o testování: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Provozní doba: všední dny od 9h do 19h
Poradnu naleznete v zadní části kavárny Café Therapy (je nutno se předem objednat, viz uvedená telefonní čísla). Poradenské služby jsou poskytovány bezplatně a nezávazně.
Další informace o Poradně naleznete zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Kdyby něco nebylo jasné, potřebovala jste kontakt jinde, neváhejte kdykoliv napsat znovu. Mějte se zatím hezky, přeji dostatek sil Vám oběma a celkové zlepšení celé situace.
Tak se držte, s pozdravem MK