môj syn fetuje
01mona
Dobrý deň, poraďte mi, prosím. Mám 21-ročného syna a už viac rokov je závislý na drogách /marihuana, pervitín, o iných nemám tušenie/.
Celé roky ma okráda, kradne mi peniaze aj rôzne veci, narobil si kopu dlhov v nebankovkách, telefónnych spoločnostiach...
V poslednej dobe sa jeho správanie úplne vymyká kontrole, začal byť veľmi agresívny, včera ma napadol, skoro mi zlomil ruku. Mám ešte 6-ročnú dcérku, začínam sa obávať aj o jej bezpečnosť, pretože už sa veľmi zle správa aj k nej. Trieskanie, nadávky a vyhrážanie je na dennom poriadku.
Nedá sa s ním vôbec rozprávať, celý jeho svet pohltili drogy.
Musím ho dostať z domu. Chcela by som ho dať na liečenie, ale nemám na to peniaze. Chcem sa spýtať, je možné nariadiť mu liečbu súdnou cestou?
A ak nie, ako mu môžem pomôcť? Samozrejme viem, že s mojimi návrhmi súhlasiť nebude, vôbec ma nepočúva, len ma využíva aby mal bývanie zadarmo.
Ja už ale ďalej nevládzem. Nemôžem ani nechcem sa ďalej nechať využívať a okrádať. Len mi znepríjemňuje život a niekedy si myslím, že ďalej to už nevydržím. Je dospelý, chcem aby odišiel z môjho domu.
Jeho lekárka sa vyjadrila, že ho mám vyhodiť na ulicu. Feťák vraj musí spadnúť na samé dno, aby sa začal spamätávať.
Ale ako to dosiahnem? Ako ho môžem dostať z domu? Nechcem ho už ani vidieť. Uvažujem, že ho zbavím trvalého pobytu a dám ho vyviesť policajtami. Ale je to riešenie? Ja už konečne chcem kľud a pri ňom ho nikdy mať nebudem. Je dospelý, nech si zariadi život ako chce. Pokiaľ bude fetovať, nechcem ho u nás viac vidieť.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Chápu Vaše obavy, také chápu, že po letech trápení byste ráda klid, už s ohledem na malou dceru je to vše pochopitelné.
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Můžete prostudovat základní informace pro rodiče zde: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Dále bych doporučila obrátit se na nějaké odborné zařízení u Vás a v osobním kontaktu se lépe a podrobněji poradit jak vhodně postupovat dál. Veškerá zařízení pracující s uživateli návykových látek také poskytují bezplatné poradenské služby pro rodinné příslušníky těchto osob, bez ohledu na to, zda se dotyčná osoba léčit chce nebo ne. Můžete se tedy na takové zařízení obrátit i Vy sama bez syna a nečekat na moment, kdy bude pomoci otevřený a přístupný.
Pokud by Vás syn znovu napadl, neváhejte a volejte pomoc.
Mějte se zatím hezky, přeji, ať se celá situace brzy zlepší.
S pozdravem MK