Jak se mám zachovat
Kytka
Synovi je 25let a šňupe pervitin s přestávkama cca 5 let. Téměř před rokem jsme ho vyhodili z domova,protože situace už byla neúnosná,sliboval hory doly,nic nedodržel,nechodil do práce, lhal,stále dokola.Bydlel tedy u kamaráda a ten ho nedávno vyhodil také, protože mu neplatil nájem a jen se vymlouval, že nemůže najít práci.Rozhodl se tedy pro léčení.Čekáme na říjen,je objednán k prvnímu pohovoru v nemocnici, kde se rozhodne, kdy ho přijmou na detox.Bylo nám doporučeno, nechat ho na \"ulici\",aby motivace byla silnější.Když jsem telefonicky kontaktovala poradnu, bylo mi naznačeno, že já matka, mu situaci ulehčuji, protože jsem mu pomohla řešit záležitosti na úřadě práce.Od té doby si připadám jako blbka, jsem šílená z toho, že syn je někde v lese ve stanu a nevím,jestli dělám dobře, když mu dám 10 rohlíků a paštiku a nechám ho vykoupat, aby nešel do práce,kterou si zajistil, smradlavý jako tchoř.Na druhou stranu nás zklamal tolikrát, že mu nevěřím a jenom doufám, že do práce jde.Můžete mě, prosím,poradit,jestli dělám chybu,(manžel říká,že dělám)když se snažím synovi ještě pomáhat, nebo kde už se nejedná o pomoc, ale pouze o mojí motivaci a ne jeho.
Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Mrzí mi, že se synovi opakovaně nedaří drog vzdát. Někdy bývá cesta k trvalé abstinenci obtížná a klikatá.
Konzumace drog, potažmo závislost na nich, není problémem pouze konzumujících nebo závislých osob, ale je to především velká zátěž pro nejbližší okolí, tedy rodinu. Je pochopitelné, že máte plno pochyb o správnosti Vašeho rozhodnutí a že Vám další osud syna není lhostejný. Bohužel, v některých případech (u závislostí obzvlášť), je v některých situacích největší pomocí - právě nepomoci. Pokud je závislým osobám jejich konzumace tolerována, mají veškerý servis domácnosti a jejich blízké okolí tiše trpí, zpravidla to moc nevede k tomu, aby si dotyčná osoba připustila, že se něco děje a nevede je to nijak k samotné snaze něco změnit. Možná, že pokud syn zakusí jaké to je, užije si život s drogou se vším všudy a pocítí i důsledky, které tento styl života přináší, možná tak rychleji dojde k tomu, že to zase až tak ideální není... Na mnohé toto zabere. Zdali to bude účinné i v případě syna, bohužel, ale nejde slíbit. Jde vždy o hodně individuální záležitosti. To pochopitelně bývá pro nejbližší zpravidla to nejtěžší a není se čemu divit.
Chápu, že je to velmi obtížná a náročná situace, nebo spíše období, plné beznaděje a hledání odpovědí na plno otázek a také různých cest.
Netuším, zda víte, že můžete (i bez ohledu na to, jak na tom je syn v tuto chvíli se svou motivací), využívat služeb pro rodinné příslušníky a být tak v kontaktu s odbornou pomocí. Mít tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace a také tak získávat tolik potřebnou podporu. Také netuším, kde žijete. Pokud by to pro Vás nebylo obtížné, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče.  Plno rodičů, partnerů a dalších blízkých tyto služby využívají a překonávají tak tolik složité období a připravují se tak na momenty, které mohou přijít. Jde o nezávislé a bezplatné služby.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Školská 30, Praha 1
mapa
Telefon:  284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Poradnu naleznete v zadní části kavárny Café Therapy. Na první konzultaci je třeba se předem objednat během provozní doby, všechny pracovní dny od 9,00 do 19,00. Veškeré služby poskytuje toto zařízení bezplatně.
Více informací o Poradně zde:http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud žijete někde jinde, dá se obrátit na jakékoliv Kontaktní centrum pro uživatele drog. Bývají ve všech větších městech a tyto poradenské služby pro blízké osoby poskytují také. Pokud byste nevěděla kam se případně u Vás obrátit, napište prosím znovu a uveďte, jaká města máte poblíž.
Zatím se mějte hezky, přeji dostatek sil. V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem MK