Sousedka nepriznava problem s alkoholem
Vasily
Dobry den! Ma sousedka-spolubydlici pravidelne konzumujue alkohol, ale nepriznava problem a nechci zacit lecbu. Pomoc sveho partnera take odmita. Je cizinka, ma trvaly pobyt v Cesku. Rodice ma v jinem statu, ale syn, kteri je v Cesku je pasivni. Chci dostat radu, jak muzu pomoci?Nechci jednou prijit domu a najit tam mrtvolu. Cetl jsem na internetu, ze lze zacit lecbu pres soudni rozhodnuti, ale mozna to bude mit negativni vliv na ji trvaly pobyt. Ma fialovou karticku VZP. Dekuji!

Odpověděl: Amrit Sen
Vasily, zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy o spolubydlící, i to, že byste rád pomohl, a nevíte jak. Přiznání si problému, je první krok k tomu, aby se vůbec nějaká změna mohla odehrát. Dalším předpokladem je vlastní motivace ke změně. Bez nich je naděje, že by spolubydlící začala svoje pití řešit, mizivá.
Léčby z donucení mívají většinou malý efekt, dospělému člověku je může, jak píšete, přikázat pouze soud, v případě, že se dopustil protiprávního jednání v souvislosti s užíváním alkoholu.
Nepředpokládám tedy, že je Vaše spolubydlící v současnosti otevřená tomu, že by vyhledala odbornou pomoc, což by bylo vůbec nejlepší.
Pokud máte touhu se pro ni angažovat, máte několik možností. Zkuste s ní otevřeně, bez vypjatých emocí pohovořit o tom, jak situaci vnímáte, že Vám na ní zaleží, že máte o ni a její život strach, a navrhněte kontaktovat odbornou pomoc, případně jí předejte kontakty. Dělat víc, bývá naopak kontraproduktivní, opečováváním a vozením za ručičičku se obvykle napáchá více škody, než užitku.
Další, a v tuto chvíli možná poslední věc, kterou můžete udělat je, že telefonicky kontaktujete některou službu, která se zabývá závislostní problematikou, užíváním alkoholu a dalších návykových látek, ve Vašem okolí, a sjednáte si termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený specialista doporučí konkrétní kroky, které můžete pro ošetření situace podniknout. Dozvíte se, jak se spolubydlící komunikovat, jakých chyb se máte vyvarovat, a co je zásadní, jak se můžete pokusit podpořit její motivaci k pozitivním změnám, vyhledání pomoci a léčbě. Tyto služby jsou bezplatné. Vy, i spolubydlící můžete využít některou zdravotnickou službu, například AT poradnu, adiktologickou ambulanci, nebo využít služby, které poskytují nestátní organizace, poradnu, adiktologickou ambulanci, kontaktní centrum, nebo podobný typ služby, které lze poskytnout i anonymně.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího většího města bydlíte, rádi Vám obratem pošleme kontakty na zařízení a služby ve Vašem okolí a dosahu.
Jak kontakty na tyto typy služeb na území Prahy můžete vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/lecebne-programy.html
Další informace k alkoholismu, včetně kontaktů, najdete na těchto webech:
http://alkoholik.webnode.cz/alkohol-a-lidske-zdravi/
http://www.alkohol-alkoholismus.info/
http://www.alkohol-alkoholismus.info/lecba/at-ambulance/praha-at-ambulance.html
http://www.alkoholik.cz/zavislost/lecba_alkoholismu/index.html
http://www.alkoholik.cz/zavislost/lecba_alkoholismu/lecba_alkoholismu_protialkoholni_lecba_postup.html
http://www.alkoholik.cz/zavislost/lecba/
http://www.alkoholik.cz/zavislost/kontakty_na_lecebny_terapetuty/index.html
http://www.abstinence.cz/onas.php
http://www.napivosrozumem.cz/?back=poradna/kde-hledat-pomoc/ambulantni-zarizeni-pro-lecbu-zavislosti-v-praze-at-ambulance.html
Můžete využít kteroukoli z řady dobře fungujících AT poraden ve městě, nebo kontaktujte pracovníky bezplatné specializované Poradny pro rodiče a osoby blízké, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče a osoby blízké (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/komu-je-ppr-urcena.html
Dobře fungující alternativou pro ty, kteří mají problém s alkohoholem a nechce se jim z nejrůznějších důvodů komunikovat s institucemi, je svépomocné společenství Anonymních alkoholiků, které má schůzky ve větších městech na řadě míst v republice.
Kontakt:
AA Anonymní alkoholici
http://www.anonymnialkoholici.cz/
http://www.anonymnialkoholici.cz/setkani/adresar-skupin.html
http://www.anonymnialkoholici.cz/kontakty/cr.html
http://www.alkoholik.cz/zavislost/anonymni_alkoholici/anonymni_alkoholici_v_cr_sdruzeni_pro_pomoc_alkoholikum.html
Kdybyste se Vy, nebo ještě lépe spolubydlící, potřebovali na cokoli doptat, jsme tu.
Držím palce, Amrit Sen.