zbavení svépravnosti
zuzka
dobrý den,mám 21letého syna,pravidelně užívá marihuanu,možná i nějaké tvrdší drogy,je doma agresivní nic mu není svaté,odmítá pracovat v práci vždy vydrží maximálně týden,není schopen se o sebe sám postarat.Několikrát jsem ho již vyhodila z bytu,ale vždy je na chodbě a dožaduje se zpět i násilím.několikrát i za účasti policie.veškeré mé snahy dostat ho k psychiatrovi jsou marné,je možné ho nějak soudně dostat do léčebny?

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Zuzko.
Umím si představit, že je to se synem velmi komplikované a rádi byste to nějak vyřešili, ale bohužel léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou a je třeba, aby syn s léčbou souhlasil, už je plnoletý.
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba není dostatečně motivována, ochotna začít pracovat na změnách svých vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace, ochota a schopnost spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná, bez ní to moc dobře nelze.
Nedobrovolné pobyty: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav (nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby). Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická diagnóza).
Ochranné léčby: bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti, v těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu (ale není to vždy pravidlo).
Chápu, že je to pro celou rodinu určitě velmi náročné. Všichni asi vidíte, že syn potřebuje pomoci, ale on to prozatím jako problém nevnímá. Teď se budu zase opakovat - možnosti nedobrovolné léčby jsou dosti omezené, a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba se sama léčit nechce, málo kdy to splní účel a vede k trvalé abstinenci. Jak jsem již zmínila výše, vše je především na motivaci a chuti spolupracovat.
Netuším, jak moc je možné nebo nemožné se synem na toto téma vůbec hovořit. Motivovat nemotivované sice není úplně nemožné, ale jde o náročný a především většinou o dlouhodobý proces. Doporučuji spojit s naší Poradnou pro rodiče (pokud jste z Prahy) a v osobním kontaktu se lépe a více a podrobněji poradit o možnosti motivace, vhodné komunikace, doplnit si informace atd. (bezplatně a nezávazně), kontakt níže. Život se závislostí, zase až tak ideální není. Mnozí v průběhu svého užívání přijdou na to, že je tento styl života dost omezuje a přináší plno ztrát. To, že syn dnes své problémy nevnímá jako problém, neznamená, že nebude nikdy.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Školská 30, Praha 1
mapa
Telefon:  284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy (v její zadní části). Na první konzultaci je třeba se předem objednat během provozní doby (pracovní dny 9.00-19.00hod.).
Více informací zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html.
Pokud je pro Vás Praha nedostupná, napište, kde žijete -  pokusíme se vyhledat nějaké zařízení ve Vaší lokalitě.).
Dále můžete prostudovat základní informace zde:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
Zdali budete mít nějaké doplňující dotazy (po prostudování informací v odkazech) nebo budete potřebovat kontakt jinde, neváhejte napsat kdykoliv znovu.
Mějte se hezky, přeji dostatek sil všem zúčastněným.
S pozdravem MK