jaká lěčebna
Martina
Dobrý den , sestra bere drogy, ale pořád si to nechce přiznat. Už proběhlo i kradení věcí doma , i prodávání , dokonce jsme ji donutili udělat test , který byl pozitivní , ale ona tvrdila, že nechápe jak je to možné. Do práce nechodí. Už nevíme co máme dělat. Je možné, že bysme ji prostě odvezli do nějaké léčebny a nechaali ji tam ? už je ale plnoletá .Nebo jestli poradíte kam se máme obrátit v okolí Rakovníka ? Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Martino.
Chápu, že je to se sestrou komplikované a rádi byste to nějak vyřešili, ale bohužel léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou a je třeba, aby sestra s léčbou souhlasila. Je dospělá, tudíž je to na jejím rozhodnutí.
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba úplně účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Umím si představit, že je to pro celou rodinu velmi náročné. Všichni jistě vidíte, že sestra potřebuje pomoci, přitom ona své problémy zase až tak nevidí. Možnosti nedobrovolné léčby jsou dosti omezené, a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba se sama léčit nechce, málo kdy to splní účel a vede k trvalé abstinenci. Jak jsem již zmínila výše, vše je především na motivaci a chuti spolupracovat.
Nejrozumnější by jistě bylo pokusit se sestru motivovat k tomu, aby i ona měla zájem na tom si dát svůj život do pořádku. Motivovat nemotivované sice není úplně nemožné, ale jde o náročný a především většinou o dlouhodobý proces. Domnívám se, že by bylo rozumné, spojit se s nějakou odbornou pomocí, využít poradenství, které je určeno rodinným příslušníkům a mít tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace. To, že dnes není Vaše sestra ochotná si problém připustit, neznamená, že si jej nepřipustí nikdy. Život se závislostí, zase až tak ideální není a mnozí v průběhu svých konzumací přijdou na to, že je tento život dosti omezuje a přináší plno ztrát (např. ztrátu výhodného zaměstnání, rodiny a dalších důležitých vztahů plus přinese plno nemalých potíží).
V Praze máme poradnu přímo zaměřující se na rodinné příslušníky, tak pokud by Vám nebo rodičům nevadilo si zajet k nám, můžete se v osobním kontaktu s kolegy více a podrobněji poradit jak nastavit se setrou komunikaci, jaká nastavit pravidla, jak řešit to, kdy nebudou dodržována, jak se pokusit o motivaci, celkově si doplnit informace, zkrátka zkonzultovat vše co je v danou chvíli třeba. Vše nezávazně a bezplatně.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Školská 30, Praha 1
mapa
Telefon:  284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy (v její zadní části). Na první konzultaci je třeba se předem objednat během provozní doby (pracovní dny 9.00-19.00hod.).
Více informací zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html.
Pokud by byla Praha problém, můžete se podívat do databáze kontaktů zde v odkaze a vybrat si nějaké zařízení, které Vám bude dostupností vyhovovat (veškerá zařízení pracující s uživateli drog poskytují i poradenské služby blízkým osobám).
http://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=&r=12&d=116&c=#result
Dále můžete prostudovat základní informace zde:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
Pro tuto chvíli ode mě je to vše, kdyby Vás něco napadlo po prostudování informací v odkazech, potřebovala jste se na něco doprat, neváhejte napsat znovu.
Přeji, aby se vše brzy začalo ubírat lepším směrem a všem zúčastněným dostatek sil. Mějte se hezky.
S pozdravem MK