Jak mu pomoci?
Delira
Dobrý den,
mám takový problém. Můj přítel dříve bral drogy - šňupal kokain a pak pervitin. S pomocí bratra se z toho prý dostal. Žijeme spolu přibližně rok. Někdy minulý měsíc jsem začala mít podezdření, protože přítel má kamaráda o kterém tak nějak vím, že si občas něco vezme. Když jsem se na to ptala přítele, tak řekl, že už by si v životě nic nevzal, že je to svinstvo.
Jenže včera jsme byli spolu i s tím kamarádem a dalšími na párty. Všimla jsem si, že přítel každých cca čtyřicet minut odbíhá s tím kamarádem ven, prý na cigáro. Když se vrátil, měl zvláštně zarudlé oči a skvělou náladu.
Když jsme se vrátili domů, měl hroznou chuť na sex a byl takový jiný, agresivní. Potom normálně usnul. Ráno jsem ho nemohla vzbudit ani za nic, když pak vstal, hrozně mu teklo z nosu, oči měl jako králík a neměl chuť k jídlu. Prý, že má kocovinu. Když si šel znovu lehnout, nechal v kuchyni telefon. Já vím, že by se to nemělo, ale prostě jsem si otevřela jeho konverzaci s tím kamarádem. A byla plná slov jako smatro, lajna, já bych si potřeboval dát a zítra má Klára noční, tak přijeď dáme šutr atd. Nevím, co většina těch slov znamená, nemám s tím absolutně žádnou zkušenost, ale myslím si, že výsledek je jasný.
Jsme na tom dost špatně s penězi, nevidím sice do jeho účtu atd., ale nějakou představu mám a posledních pár měsíců prošutroval opravdu hodně. Ale vždy pro to má nějaké vsvětlení, naprosto bez zaváhání.
Potřebovala bych si s ním o tom nějak promluvit, ale nechci přiznat, že jsem mu vlezla do telefonu, myslím, že by to nebylo k užitku. Poradíte mi, jak začít konverzaci? Nebo případně jaké jsou další známky toho, že si občas něco vezme? Na internetu je toho spousty, ale ty znaky se týkají spíše pravidelnějších uživatelů, myslím, že přítel bere tak jednou za dva týdny, možná trochu častěji.
A za jak dlouho se může stát zase závislým?
Bojím se, že do toho zase spadne, tak jako před dvěma lety.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Pokud měl partner v minulosti problém s drogami a teď se Vám zdá, že není úplně v pořádku, Vaše obavy jsou na místě. To, že jste se mu podívala do telefonu, není úplně na pochvalu, ale vzhledem k situaci se to dá pochopit. Jak sama píšete, vždy se většinou pojednává o účincích aktivních uživatelů, pokud přítel konzumuje občas, nemusíte opravdu nic poznat. Nelze moc objektivně a zodpovědně posoudit takto přes internet a s minimálním množstvím informací, zda přítel znovu užívá nebo ne, ale to co jste popsala, by tomu mohlo nasvědčovat (podotýkám mohlo - opravdu bych mu nerada příteli křivdila, takto se to posoudit zcela přesně nedá).
V odkazech základní informace o zmíněných látkách:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
Dále informace pro blízké osoby:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Netuším, kde žijete, ale pokud je pro Vás dostupná Praha, doporučuji spojit se s naší Poradnou pro partnery a tam v osobním kontaktu nezávisle a bezplatně zkonzultovat vše co v danou chvíli potřebujete. Nejenom, že byste si doplnila informace, ale také se můžete tímto způsobem lépe, více a konkrétněji poradit jak vhodně nastavit komunikaci a možná i určitá pravidla, pokud by se přítelovo užívání potvrdilo.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Provozní doba: Po až Pá 9,00 - 19,00 (nutno předem objednat)
Poradnu se naleznete v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části.
Více informací naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html.
Mějte se zatím hezky, kdyby Vás po přečtení informací v odkazech napadalo něco, na co je třeba se doptat, neváhejte znovu napsat. Stejně tak kdybyste potřebovala kontakt na nějaké zařízení jinde (v tom případě prosím o upřesnění větších měst, která máte v dosahu).
S pozdravem MK