pichnuti o pouzitou jehlu
neopatrna
Dobrý den.
Jsem zdrav.sestra. dnes se mi podařilo píchnout, i pres plastovou nádobu, použitou jehlou,kterou provadim odběry krve. V te nádobě jich bylo už požehnané,ale pocitam,ze už tam byla min.3 dny. Jsem ockovana proti hepat.b. Hned jsem krev začala vymackavat a dezinfikovala jsem nekolikr.misto vpichu. je velké riziko nákazy hepat?? Ještě ke všemu jsem nebyla ockovana 15 let proti tetanu. Jak mám nyní postupovat. Děkuji.

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den
Šance na přenos hepatitidy typu C z tři dny odložené jehly zřejmě nebude příliš vysoká. Tato doba je hraniční pro přežití viru na vzduchu při pokojové teplotě a v suchém prostředí. Obvykle však za těchto podmínek virus "umírá" již po několika hodinách. Roli samozřejmě hraje i to, zda použitý injekční materiál pochází z odběrů rizikových pacientů, či se používal pro běžnou klientelu.
Při poranění jehlou je určitě vhodné nechat si udělat krevní test, aby se zjistil současný stav, včetně aktuální hladiny protilátek proti tetanu a hepatitidě B. Relevantní test na hepatitidu typu C se dělá po dvou až třech měsících od rizikové situace. To je doba, kdy se případný virus dá hodnověrně potvrdit či vyvrátit laboratorní analýzou. Do té doby je potřeba vyčkat, chovat se obezřetně a zodpovědně, aby nebyl vystaven riziku nákazy někdo další. I přes velice nízkou možnost přenosu viru nechráněným pohlavním stykem se doporučuje při sexu používat kondom.
Vzhledem k tomu, že jste zdravotník a bodla jste se v práci, měl by o této události vědět váš zaměstnavatel, neboť se jedná o pracovní úraz. Ze zákona máte dokonce povinnost takovou událost nahlásit. Zaměstnavatel má povinnost vzniklou situaci řešit.
Přeji hodně sil během těch několika týdnů do definitivního verdiktu, i když šance k nakažení je dle všeho opravdu malá.
Doporučuji mimo jiné i stránky virova-hepatitida.cz, na kterých získáte veškeré dostupné informace o žloutenkách.
AT