Pervitin
Lenka
Dobry den, muze se pritel sam dostat ze zavislosti na pervitinu, ktery bral cca 10 let ? Jen nosem nebo ho vdechoval na plechu. Tvrdi mi ze je mesic cisty. Poznam kdyz by si dal ? Nechci mu neverit, ale je to hrozna nejistota :-(

Odpověděl: Amrit Sen
Lenko, zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy, díky za důvěru. Nerad bych maloval čerta na zeď, ale po 10 letech přítele na pervitinu je Vaše nejistota zcela na místě. Počítá se každý den abstinence, zasluhuje obdiv a respekt. Na druhou stranu, je velmi pravděpodobné, že bez odborné pomoci a podpory, se příteli dlouhodobou abstinenci nepodaří udržet. Podporu v této situaci potřebujete i Vy, abyste věděla, jak přítele podpořit, a naopak jakým chybám se máte vyhnout.
Proto Vám doporučuji, abyste zkusila příteli navrhnout kontakt s odborníky, tedy s pracovníky služby, která se zabývá drogovou problematikou, ve vašem okolí. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vašemu příteli zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak abstinenci udržet, a ještě lépe, může si sjednat průběžné konzultace, aby riziko relapsu, nebo recidivy bylo co nejmenší.
Otevřeně, to, co by Váš přítel v tuto chvíli nejvíce potřeboval, je léčba závislosti a terapie. Ty však bez vlastního rozhodnutí a vůle k pozitivním změnám, například z donucení, mají pramalou šanci na úspěch. Důležitá je motivace přítele. Úzdravný proces osvobození se ze závislosti je vždy náročný běh na delší trať.
Jestli poznáte, jestli si přítel "dal", podle toho, co píšete, bych si tím nebyl úplně jistý. Každopádně lepší, než špiclování, je důvěra. Samozřejmě nikoli bezbřehá, protože závislí jsou často schopni až neuvěřitelných "brikulí", ve snaze svoje užívání zakrýt.
Zkuste si o tom všem s přítelem v klidu promluvit. Pokud nebude nakloněn odborné podpoře, kontaktujte odbornou pomoc Vy. Nesejde tolik na tom, jestli půjde o poradnu, adiktologickou ambulanci, nebo kontaktní centrum, jinak riskujete, že byste v nejlepším úmyslu mohla napáchat více škody, než užitku. Kontraproduktivním opečováváním byste naopak mohla nechtěně podpořit přítelův návrat do starých kolejí. Obraťte se tedy na službu, která pracuje s blízkými uživatelů návykových látek ve Vašem dosahu.
Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat, jak závislost funguje, jak rozeznat, jestli přítel užívá, či ne, a zejména, jak se můžete pokusit podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám, kontaktování odborné pomoci, případně k léčbě, která by byla tou nejspolehlivější volbou.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty pro přítele i pro Vás pošleme.
Jak je můžete vyhledat i sama, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, může přítel kontaktovat pracovníky některé služby organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu.
Kontakty pro přítele, případně pro Vás:
Kontaktní centrum (KC) Sananim
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
mapa
Telefon: +420 283 872 186
Mobil:    +420 605 240 501
E-mail:   kacko@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/kontaktni-centrum-(kc).html
Provozní doba:
Pondělí: 13.00 - 20.00
Úterý: 9.00 - 20.00
Středa: 9.00 - 20.00
Čtvrtek: 9.00 - 20.00
Pátek: 9.00 - 20.00
Víkendy a svátky: 13.00 - 20.00
Denní stacionář (DST) Sananim
Janovského 26
170 00 Praha 7
Telefon: +420 220 803 130, +420 220 800 041
Mobil: +420 605 212 175
E-mail: stacionar@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Provozní doba:
Pondělí: 8.00 - 16.00
Úterý: 8.00 - 17.00, 16.00 - 17.00 - rodič. konzultace
Středa: 8.00 - 16.00
Čtvrtek: 8.00 - 16.00
Pátek: 8.00 - 15.00
Kontakt na specializovanou, bezplatnou poradnu pro rodiče, partnery, rodinné příslušníky a blízké (i abstinujících) uživatelů návykových látek:
Poradna pro rodiče a blízké (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Mobil:    +420 739 268 527
E-mail:   rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíji, a jestli Vám odpověď byla užitečná.
Přeji Vám i příteli hodně štěstí,
Amrit Sen.