Co mám dělat
Popa
Syn se vrátil po 3 měsících z léčebny (závislost kouření heroinu) má velmi dobré hodnocení a doporučenou abstinenci. Po 14 dnech si dal pivo a sdělil to i v léčebně, že pivo si někdy dá. Jinak je v pohodě ví co chce, ale nedodržel slovo a přišel pozdě domu. Nepil nekouřǐl a byl v pořádku, ale já nevím co mám dělat. Mám mu vyčítat, že nedrží slovo? Jak se mám chovat, jinak je mu 35 let. Máma

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
cením si Vaší důvěry. Chápu Vaše obavy a znepokojení, na druhou stranu si nedovedu dost dobře představit vyčítat 35 letému člověku, že přišel pozdě domů. Netuším, jaké máte doma vztahy a takto na dálku, s minimem informací, se opravdu špatně radí.
Doufám, že se neurazíte, ale z mála, které píšete, tuším syndrom "dokud máma funí, zůstaneme u ní".
Pokud tomu tak skutečně je, nebude to dobré pro Vás, tím méně pro syna. Pro člověka, který se chce osvobodit ze závislosti, a jde vždy o běh na delší trať, je potřeba, aby se závislý osamostatnil a postavil se na vlastní nohy. Opečovávání, byť s nejlepším úmyslem, bývá cestou do pekel.
Na druhou stranu, pokud jste si se synem domluvili pravidla společného soužití, syn je porušuje a nesplní slib, je zcela na místě, že tuto skutečnost nepřejdete jakoby nic.
Uzdravit se ze závislosti zdaleka neznamená jen abstinenci od drog. Znamená to naučit se žít spokojený život, v dobrých vztazích s blízkými, v zaměstnání, s okolím i sebou samotným. Naučit se zvládat každodenní těžkosti, které žití přináší.
Neopominutelnou součástí procesu úzdravy je i dlouhodobé, poctivé doléčování. Ví to každý, kdo léčbou závislosti prošel. Pokud na ně syn rezignoval, nebo tuto skutečnost podceňuje, je velmi pravděpodobné, že se mu abstinenci od drog nepodaří udržet. Nejen pro dlouhodobé uživatele návykových látek je bezpečnější, když ze svého života vyřadí všechny drogy, alkohol nevyjímaje. Je na každém, na kolik si svoji úzdravu cení, a kolik je ochoten riskovat.
Podle všeho se synem bydlíte, a s odborníky, u kterých se syn léčil, jste situaci v průběhu léčby, ani po ní, nekonzultovala.
Mám za to, že v situaci, ve které se nacházíte potřebujete podporu a pomoc zejména Vy, abyste věděla, jak se synem komunikovat, jak jej podpořit v abstinenci a zároveň jak pomoci sobě, abyste byla pevnější v kramflecích a cítila se spokojeně. Zároveň jakých chyb byste se měla vyvarovat, abyste nevědomky nepodpodpořila synův návrat do starých kolejí.
Doporučuji Vám proto vyhledat odbornou pomoc a spojit se buď s odborníky zařízení, kde se syn léčil, nebo kontaktovat službu ve Vašem okolí, která pracuje s rodinnými příslušníky uživatelů návykových látek. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit.
Můžete si vyjednat i průběžné konzultace, abyste věděla, jak se zachovat v situacích, které teprve budou přicházet.
Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Dostanete informace, pochopení, podporu a pomoc. Výrazně tak můžete posílit šance na pozitivní vývoj.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na zařízení a služby obratem pošleme.
Jak je můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám se spojit s pracovníky specializované Poradny pro rodiče, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Mobil:     +420 739 268 527
E-mail:    rodice@sananim.cz
Web:       http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Návštěvu služby neodkládejte, uvidíte, že se Vám uleví. Myslete na sebe, nezapomínejte na svůj život. Vyražte mezi přátele, naordinujte si činnosti, které Vám přináší radost.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám naše odpověď byla užitečná.
Přeji Vám i synovi hodně štěstí,
Amrit Sen.