závislost
stelinka
Dobrý den, můj velmi dobrý kamarád užívá kokain. Zhruba tři roky. Je to velmi inteligentní člověk s velkým pracovním vytížením, což údajně bylo příčinou toho, že začal. Nevím, jak často a v jakých dávkách kokain užívá, odmítá se o tom bavit. Prý zhruba půl roku nebere, nyní znova zase trošku začal, protože ho k tomu údajně vedly vnější okolnosti. Jsem s ním velmi často a nikdy jsem nepozorovala změny v chování, vidím jen vedlejší projevy, třes rukou, časté dlouhé smrkání, husí kůže na těle, okousané nehty. Závislost popírá. Zajímalo by mě, zda jeho popření problému je určeno jen pro okolí a sám si je dobře vědom toho, že závislý je nebo i on sám pro sebe si myslí, že má stále věci pod kontrolou. Taky by mě zajímalo, jestli je možné udržet určitou dávku drogy stále stejnou nebo musí být časem zvyšována. Pomůže vyhrožování, že ztratí přátele, rodinu, práci ? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Je od Vás moc hezké, že máte o kamaráda starost. Popírání závislosti je celkem běžný jev. Zda jde pouze o popírání skutečnosti pro okolí nebo i on sám je přesvědčen, že má vše pod kontrolou Vám bohužel odpovědně odpovědět neumím, protože nedokážu odhadnout, co se opravdu kamarádovi honí hlavou. Někteří uživatelé sami moc dobře vědí, že něco už není v pořádku, někteří sami věří tomu, že je vše ok, mohou to být obě varianty.
Dávky se obvykle zvyšují, jak ve frekvencích, tak velikosti dávek. Jak je na tom konkrétně Váš kamarád, nelze vyhodnotit na dálku, s minimálním množstvím informací a bez osobního kontaktu s dotyčnou osobou.
Vyhrožování leckdy pomůže, někdy ne. Je to opravdu velmi individuální. Záleží především na tom, jak on svou situaci vnímá a jak je nebo není motivovaný se svou situací něco dělat. Pokud mu prozatím jeho užívání vyhovuje a moc nemá v úmyslu na svém životním stylu některé záležitosti měnit, nejspíš mu Vaše výhružky přijdou, že jste ,,mimo Vy" (obvykle to tak bývá). Pokud v něm ,,hlodá" myšlenka, že něco už dávno v pořádku není, mohlo by to zabrat, ale opravdu těžko říct. Tyto situace jsou opravdu velmi individuální a neexistuje jedna universální věta aplikovatelná na všechny a s okamžitou účinností.
Pokud byste měla zájem o osobní konzultaci, můžete se obrátit na naše zařízení, které se specializuje na blízké osoby závislých osob a více v osobním kontaktu pohovořit o možnosti vhodné komunikace a motivace.
V případě zájmu zde kontakt:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Školská 30
Praha 1
mapa
Provozní doba: pracovní dny od 9h do 19h
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Poradna se nachází v zadní  části kavárny Café Therapy. Veškeré poradenské služby jsou poskytovány bezplatně, pouze je třeba se předem objednat.
Další informace naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html.
V odkaze přikládám základní info o zmíněné užívané látce: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
Dále obecné informace pro blízké osoby konzumujících osob: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pokud byste potřebovala kontakt jinde, napište prosím znovu a uveďte kde (větší města). Stejně tak v případě doplňujících dotazů po prostudování informací - neváhejte znovu napsat.
Mějte se zatím hezky.
S pozdravem MK