Alkohol a selhani organismu
Pirol
Dobry den,moje pritelkyne je leta kvartalni alkoholik.Obcas mivala velice negativni nalady.Jinak jsme zili posledni dobou hezky, denne jsme byli spolu, jezdili na vylety, tesili se na leto, planovali svadbu.Zacatkem leta to s pitim prehnala a po dvou dnech, kdy prestala pit a nemela uz zaden alkohol v tele, doslo k tezkemu metabolickemu rozvratu, nemohla mluvit,byla dezorientovana, poranila si hlavu, chvili byla v bezvedomi.Lekar mi rekl, ze jeji hodnoty odberu jsou neslucitelne se zivotem, pokud se z toho dostane, muze se i zblaznit.Dostala se z toho, davali ji infuze i krev.Nyni je z ni nekdo jiny, me uplne zavrhla, primo me nesnasi, jen nadava, taktez dceri, vnukum,lidem co mela rada,o vsech jen rika, jak jsou spatni a ze uz nikoho z nas nechce.Jsme z toho zoufali, nikoho nechce videt, lecit se nechce, pry je zdrava.Ja ji velice miluju a chtel bych ji zpatky, takovou jaka byla nez se to stalo!Poradte prosim, co se ji mohlo stat v mozku?Vrati se ji mysleni zase k normalu samo, nebo uz neni nadeje?Uz je to skoro dva mesice.Nebo se opravdu natrvalo zblaznila?Jsem z toho velice nestastny.Poradte, dekuji za odpoved.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Velmi těžko se posuzuje jak somatický, tak psychický stav na dálku, bez osobního kontaktu a vyšetření specializovanými lékaři, tímto způsobem přes internet to opravdu zodpovědně vyhodnotit nelze, bohužel.
Dle toho mála co píšete, to vypadá, že s největší pravděpodobností došlo k delirantnímu stavu způsobeným nadmírou zneužívání alkoholu. To se bohužel u závislosti na alkoholu může stát. Tyto stavy jsou opravdu velkou zátěží jak pro organismus, tak psychiku a mohou (leckdy ohrozit život) nebo způsobit i nezvratné změny. Jak přesně se zneužívání alkoholu a stav, kterým v souvislosti s tím prošla, podepsalo na Vaší partnerce (jak jsem již zmínila v úvodu), bohužel nelze přes internet určit.
Chápu, že je to pro Vás i celou rodinu naprosto zoufalá situace a rádi byste všichni věděli, jak to bude dál. Jediný kdy by Vám mohl říci konkrétní informace, jsou lékaři, kteří partnerku vyšetřovali a léčili.
Také uvádíte, že partnerka si své potíže nepřipouští a má dojem, že je zdravá. U většiny delirantních stavů způsobené alkoholem toto bohužel je, osoby, které tyto stavy prožili, si je povětšinou vůbec nepamatují a pak, když jim okolí sděluje co vše se s nimi dělo, mají tendence tomu nevěřit. Bylo by na místě, aby partnerka udržela abstinenci trvale, protože tyto stavy se mohou dalšími konzumacemi vrátit a to by ji mohlo opravdu vážně ohrozit (nejen na zdraví, ale i na životě).
Píšete, že léčbu odmítá. Je velmi těžké motivovat někoho, kdo motivovaný není. Možná by nebylo od věci, abyste se Vy, jakožto blízká osoba obrátil nejprve tedy sám (když to přítelkyně odmítá) na odbornou pomoc v oblasti závislostí na alkoholu a tam v osobním kontaktu více a podrobněji probral možnosti motivace a pokud by partnerka byla v ohrožení života, tak i možnost nedobrovolné hospitalizace. To jsou, ale velmi těžká a vážná témata a bylo by opravdu rozumnější to vše probrat v osobním kontaktu, který poskytuje více prostoru, než tato forma internetové komunikace.
Pokud nevíte, kam byste případně mohl u Vás zajít, tak napište a uveďte, jaká města máte v dosahu. Nebo se sám můžete podívat do databáze odborných zařízení zde: www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci zadat kraj - okres - město - druh (v tomto případě AT ambulance nebo Psychiatrická léčba).
Mějte se zatím hezky, přeji, ať se vše zlepší, také dostatek sil pro všechny zúčastněné.
S pozdravem MK