Co bude dál?
*** R**************
Bydlím v Krči a před Albertem se opět
povaloval zdrogovaný mladík. Tady je to opravdu často. Městská policie nemá žádnou pravomoc. Dokud nebude užívání (nejen výroba) trestný čin, nic se nezmění. Zkusili jste to řešit touto
cestou? Ne. A co bude dál, budeme včetně
dětí chodit kolem nich? Budeme je podporovat ze svých daní? To bude dál?
*** R*************

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Vážená paní R************,
nejprve mi dovolte Vám popřát dobrý den. Děkujeme za Váš názor a dovolte mi na něj reagovat.
Prvně k Vámi zmiňovanému mladíkovi - jednak, jak víte, že byl "zdrogovaný", že např. neměl hypoglykemický šok - ptala jste se? Poskytla jste, dle zákona povinnou, první pomoc? Předpokládám, že jste jmenovaného pohoršeně širokým obloukem obešla... Nechápejte mě špatně, užívání návykových látek naprosto a rozhodně neobhajuji... Předpokládám, že jste matkou (nebo jí pravděpodobně v budoucnu třeba budete) a že byste asi nechtěla, aby Vaše dítě, např. po oslavě ukončení základního vzdělání (což většina žáků dělá a ano to opravdu je nezákonné), nedostalo první pomoc při alkoholovém excesu, že? A na teoretický, avšak naprosto nesmyslný, argument (který je nasnadě) "nám se to stát nemůže, protože...", už bohužel dojelo velké množství rodičů... Inu, bohužel, lhostejnost světu vládne - samozřejmě nyní jen parafrázuji daleko známější citát.
To, že v Krči je problematický výskyt uživatelů, je logické - není tam totiž jediná služba pro drogově závislé. Pokud chce veřejnost stáhnout uživatele z ulic do programů léčby a prevence rizikového chování a užívání návykových látek, jen těžko to bude možné, když nebude možno zakládat drogové služby nebo pokud budou stávající služby nuceny ukončit svůj provoz... Dále, problémových uživatelů opiátů a pervitinu (dle Vás "zdrogovaných") je přibližně odhadem okolo 45 000. Škodlivě užívajících alkohol (které bohužel naše společnost naprosto bez problémů toleruje) je zhruba 450 - 700 tisíc... A to že na léčbu závislosti na alkoholu a tabáku a všechny jevy s ní spojené se vynakládá několikanásobně vyšší obnos finančních prostředků než na léčbu, jak Vy říkáte, "zdrogovaných", by Vám mohlo být jasné už jen z výše zmiňovaných čísel...
Mohu Vás uklidnit, je několik států (bohužel dokonce i v Evropě takové státy existují), které užívání návykových látek považují za trestný čin. Naštěstí však většina rozumných a vyspělých zemí od takových praktik upustila, protože zjistily, že taková penalizace nemá naprosto žádný efekt a drogová scéna, resp. závislostní onemocnění v populaci, se ještě zhoršily (z mnoha důvodů, které zde není možno z časových důvodů popisovat).
Je velmi zajímavé, že zmiňujete, že byste drogové služby nechtěla platit ("je podporovat") ze svých ("našich") daní. I v tomto případě Vás mohu uklidnit - většina drogových služeb je totiž hrazena a placena z jiných, než veřejných zdrojů - tudíž nikoli z "našich daní". Toto "placení z našich daní" by však rozhodně nastalo, kdybyste užívání návykových látek považovala za trestný čin, protože věznice už z veřejného rozpočtu hrazeny jsou.
Závěrem, užívání návykových látek je staré zřejmě jako lidstvo samotné (nakonec nejen lidé, ale i někteří nižší i vyšší savci užívají návykové látky). Návykové látky se užívaly se, užívají a užívat se vždy budou, myslet si opak je minimálně utopické, avšak spíše je to lhaní si do vlastní kapsy...
Jak píšete, nic se nezmění do té doby, než veřejnost vytáhne hlavy z písku, problém si připustí a začne na něj nějakým způsobem reagovat. Perzekuce a penalizace již za jiných (minulých) režimů bylo dost a k ničemu nikde a nikdy nevedly. Do té doby, dokud si veřejnost neuvědomí, že drogové služby jsou nejen službami pro uživatele, ale předně a hlavně se jedná o ochranu veřejnosti, se opravdu nic nezmění...
Přeji klidnější dny a otevřenou mysl.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec
P.S. Vaše jméno a příjmení v dotazu a v přezdívce bylo kromě prvního písmene příjmení nahrazeno hvězdičkami, aby byla doržena anonymita tazatele.