Závislost na benzodiazepinech
Nellinka
Dobrý den,
chtěla bych se Vás zeptat, užívám rok a půl každý večer 2 mg Rivotrilu na zklidnění a na spaní. Někdy si výjimečně vezmu i 4 mg. Myslíte, že už jsem závislá? Dříve jsem brala 4 mg Neurolu denně půl roku a ani po poměrně rychlém vysazení jsem neměla žádné abstinenční příznaky. Myslím, že sklony k závislostem tolik nemám, drogy, kromě pár experimentů s marihuanou v pubertě, jsem nikdy neužívala, jsem ale závislá na nikotinu (cca 10 cigaret denně). Rivotrilu bych se ráda výhledově zbavila, musím ještě podotknout, že před pravidelným užíváním po dobu 1,5 roku jsem ho brala nepravidelně cca 2 roky. Zajímalo by mě, jestli se dá toto množství vysadit ještě postupně ambulantně (ty 2 mg), nebo jestli by byl lepší pobyt na detoxu. Na psychiatrii se léčím již dlouhodobě pro různé diagnózy, takže kdybych vysazovala ambulantně, určitě pod dozorem ambulantního psychiatra, ale právě nevím, zda to ambulantně zvládnu. Děkuji Vám moc za odpověď. Nellinka

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
závislost je velice komplexní jev, který jako onemocnění postihuje jedince z několika úrovní - ve fyzické, psychické, sociální a spirituální (existenciální) rovině.
Určit, jestli je některý jedinec závislý je velmi obtížný a dlouhodobý úkol, který lze jen těžko provádět přes internetovou poradnu. Pokud se však zaměříme na abstinenční příznaky, pak dle mého názoru lze předpokládat, že po takové době užívání je možné, že po vysazení clonazepamu, byste jimi mohla trpět, ale je to samozřejmě individuální.
To jestli je pro Vás vhodná ambulantní léčba (vysazení), nebo nějaký jiný typ adiktologických služeb je záležitostí dohody Vašeho (potenciálního) ošetřujícího personálu s Vámi a hlavně vzhledem k Vašim potřebám a možnostem. Každopádně tak jak píšete, je důležité i při ambulantní podobě vysazovat pod dohledem psychiatra a to vzhledem k možným komplikaacím v průběhu vysazování.
Stačí to takto?
S pozdravem
Zbyněk Oktábec