drogy
Veronika
Dobry den, mam problem a potrebuji pomoc. Vsude slysim a posloucham, ze muj pritel bere drogy. Jsme spolu 3 roky, posledni rok spolu bydlime. Vim, ze driv to zkousel, bral pervitin, obcas. Potom co jsem se to dozvedela, rekl mi, ze prestane. Huli travu, o tom vim, nezakazuju.. Ma bratra, ktery to bere, vidaji se spolu, ale na mem priteli nic nepozoruji, ze by se choval jinak, proto jsem mu verila a neresila to.. pred tydnem mu sebrali ridicsky prukaz. Byl na testech na drogy, odebrali mu krev i moc. Prisel dopis, ze v sobe ma metanfetamin 48,12 ng/ml a delta-9-THC 3,102 ng/ml... to ze tam je THC, vim, ale ten metanfetamin me zarazil. Vsude na internetu ctu, ze je to pervitin. On sam mi tvrdi, ze ho nemel. Neumim mu verit, kdyz mu v testech vysel.. proto se zoufala obracim na Vas a prosim Vas o odpoved. Je mozne, ze se to tam dostalo jinou formou nez kdyby si dal/snupnul pervitin?.. leky, dotykem nebo necim jinym?.. Dekuji Vam za odpoved.

Odpověděl: Amrit Sen
Veroniko, zdravím Vás.
Vážím si Vaši důvěry, chápu Vaši svízelnou situaci a starost, je dobře, že píšete.
Podle všeho Váš přítel pervitin užívá, nebo minimálně užil. Laboratorní testy, díky jejichž výsledku příteli odebrali řidičský průkaz, se narozdíl od orientačních "rychlotestů" jejichž spolehlivost není stoprocentní, nikdy nemýlí.
Že by šlo o náhodu, a droga se dostala do organismu přítele omylem, bez jeho vědomí je, nezlobte se, přitažené za vlasy. Tím spíš, že jak píšete, přítel drogy užíval už v minulosti.
Těžko ovlivníte přítelovo užívání, tím spíš, že Vám lže. Je zvláštní, že na něm nepozorujete žádné nápadnější projevy užívání. Je tedy možné, že jste na ně zvykla, nebo přítele už takového poznala, a vnímáte je tak, že k jeho osobnosti patří. To jsou ale pouhé spekulace, takto na dálku situaci, natož přítele, nikdo spolehlivě anylyzovat nedokáže.
Možná víte, že prvním předpokladem k tomu, aby člověk přestal drogy užívat, pokud má problém, je, že si ho přizná. Sobě, i někomu dalšímu. Dalším předpokladem je jeho touha po změně, ze své vlastní vůle, následně pak konkrétní kroky, které podniká ke své úzdravě. Zpravidla jde o dlouhodobější, nijak snadný proces.
Ptáte se, co můžete v situaci, ve které se nalézáte, podniknout.
Tím kdo potřebuje pomoc, jste bezesporu především Vy.
Nejlepší, co můžete bezodkladně udělat je, že vyhledáte odbornou pomoc a kontaktujete pracovníky zařízení ve Vašem dosahu, které pracuje s blízkými uživatelů návykových látek.
Nejlépe je si předem domluvit telefonicky termín schůzky. Dostanete podporu, pochopení, pomoc a informace. Nesejde tolik na tom, jestli půjde o poradnu, adiktologickou ambulanci, kontaktní centrum, nebo podobný typ služby. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Při osobním pohovoru a bližším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, abyste se mohla cítit lépe, byla pevnější v kramflecích a nezačala se hroutit, a zároveň se nenechala vodit za nos.
Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat a řadu dalších užitečných informací. Určitě v tom nezůstávejte sama a naordinujte si i svoje vlastní aktivity, které Vám přináší radost. V opačném případě se můžete stát spoluzávislou, což je nemoc která nezřídka postihuje blízké závislých, aniž by sami drogy užívali. Ti pak často trpí více, než samotní uživatelé drog. Závislostní vzorce chování nedokáží bez podpory opustit, přestanou žít vlastní život, a žijí pouze život někoho jiného, smutné...
Co je velmi důležité, dozvíte se o možnostech, jak se můžete pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám a k jeho případnému vyhledání odborné pomoci. Bez jeho motivace je šance nulová.
Napište nám ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na služby obratem pošleme. Jak je můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte specializovanou bezplatnou Poradnu pro rodiče, partnery a blízké, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče, parnery a osoby blízké (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/poslani.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/komu-je-ppr-urcena.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/co-nabizime.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/prijem-klientu.html
Budeme rádi, když napíšete, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám odpověď k něčemu byla.
Přeji Vám i příteli hodně štěstí,
Amrit Sen.