Geny
Anonymka
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, vyrůstala jsem s matkou a otčímem. Můj biologický otec odjakživa bere drogy. Já jsem uživatelka marihuany cca od 13ti let a od 15ti jsem se začala znovu stýkat s otcem ( jako malou si mě bral asi do 9ti a strašně mě ovlivnoval, že mě mamka musela týden srovnávat,tak si nepřála at si mě bere k sobě ). Otec mi následně ( v těch 15ti ) vyprávěl jeho zážitky, říkal mi jaké účinky má jaká droga, kolik toho kdy měl a kolikrát už měl namále atd. . . Jde mi o to, že mi říkal jak mamce dal pervitin 2x do pití a že mně počali na této droze. Z toho jsem se začala obávat, abych nedopadla jako on. V 16ti jsem pervitin zkusila, abych věděla o co jde a zhnusila si to ( naštěstí úspěšně, je to svinstvo! ), experimentovala jsem hodně s halucinogeny... Odjakživa mě to lákalo a nevím proč,a ted si myslím jestli to nemůže být geny. Prosím poradte, je možné že by to ve mě bylo po tom mém početí napořád? Cítím se strašně že jsem dcera toho známého ,,fetáka\'\'. Někdo říká že se to geny nepřenáší, tak nevím co si o tom mám myslet. Děkuji za odpověd.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Genetická predispozice a genetické vlivy jsou jednou z oblastí adiktologického výzkumu, která je v současné době velmi zkoumanou. Prozatím jsou však výzkumy, resp. jejich výsledky, poněkud rozpačité. Adiktologie si (celkem logicky) bere inspiraci v psychiatrických výzkumech, kde se některé genetické aspekty podařilo prokázat např. u schizofrenie. Jeden z možných a relativně citovaných výzkumů v adiktologii mluví o genetické predispozici u synů alkoholiků, kteří mají větší pravděpodobnost, že je dostihne závislostní chování...
O genetice se v závislostní problematice stále hovoří, nicméně se prozatím nepodařilo nikterak výrazně potvrdit či vyvrátit genetickou predispozici. Dle mého názoru je však genetické zatížení jednou z možných teorií vývoje závislostního chování u jedince.
Nicméně, zdá se, že dle výzkumů vypadá, že daleko větší vliv na vývoj závislosti (závislostního chování) mají aspekty z roviny sociální - vlivy rodiny, blízkých přátel, kamarádů a party - a aspekty individuálně-psychologické. Obecně se na vývoj jedincovi závislosti lze nahlížet dle mnoha teorií, které nelze všechny ve zkratce tady v internetové poradně vypsat.
Ve Vašem případě bych si však dal poněkud pozor na tzv. sebeurčující proroctví, které může být velmi nebezpečné - ve zkratce - může se stát, že pokud budete věřit, že z Vás otec "vychoval" uživatele, postupem času se víc a víc budete přibližovat životnímu stylu uživatele, až sama ovlivníte svoje směřování do role uživatele, neboli něco ve smyslu "vychoval mě tak, tak já už to nezměním"... To není v žádném případě pravda - každý je individuum a každý se může rozhodovat sám za sebe, žít se svými názory a řídit se dle svého vědomí a svědomí. Samozřejmě, že výchova a zážitky dokáží velmi silně rozhodování a chování ovlivnit, nicméně, dle mého názoru, pokud si je jedinec všech těchto faktorů vědom, může s nimi velmi dobře pracovat.
Pokud máte takové nepříjemné pocity, tak to, že jste si jich vědoma, pak to je dobrý základ, na kterém lze dobře stavět. Ideální by bylo, abyste si o tom promluvila s někým, kdo je v závislostní problematice orientovaný a byl by Vám schopen pomoci, pokud byste chtěla - myslím tím nějakého psychologa, či adiktologa nebo terapeuta, který pracuje se závislými nebo s lidmi ohroženými závislostí. Nepíšete odkud jste, ale pokud byste napsala a chtěla, pokusíme se Vám najít nejbližšího odborníka.
Stačí to takto? Prosím, neváhejte kdykoli napsat znovu další dotaz.
S pozdravem
Zbyněk Oktábec