toxicka psychoza
mejra
Dobrý den.Můj dotaz se týká mého bratra. Před půl rokem jsme zjistily, že bere pervitin.Bohužel příliš pozdě, nejspíše po více jak ročním užívání.Tehdy začal běhat o půlnoci kolem baráku s tím, že nás všechny zabije, protože ho sledujeme kamerama atd. Snazil jsem se o tom co nejvíce zjistit na internetu a dočetl se o toxické psychoze. Byl jsem také v poradně abych všemu co nejlépe porozuměl. Krátce na to jsme s bratrem a celou rodinou měli dlouhý rozhovor.Do poradny nechtěl. Slíbil, že toho nechá sám. Půl roku byl klid. Žádné podobné stavy, vrátil se do práce, mluvil jako by se nic nestalo.Bohužel včera v noci se opakoval stav před půl rokem. Tentokrát byl agresivnějš, rozbil u sebe pc, vyběhl ven a opět křičel o zabíjení, sledování, hlasech v hlavě, které mu říkají co má dělat. Nejhorší den v mém životě. Když se uklidnil, přiznal, ze bere celou dobu. Nikdy nevysadil. A teď konečně k dotazům... Jak se spouští psychoza? měl jsem za to, že to ukazatel toho jestli bere nebo ne.Ale půl roku nic a najednou tohle. Dále by mě zajímalo, jestli po zavolání na policii nebo záchranku bude mít nařízenou léčbu? Nebo ho nechají se s toho vyspat a pustí ho? Jsme malá vesnice a ta obrovská cedule na zádech ,,feťák,, kterou dostane, pokud u nás uvidí policejní auta, by stála za to pouze v tom případě, pokud by mu tu léčbu nařídily.Včera v noci jsem zavolání policejní hlídky zvažoval. Dále mě zajímá jestli se ta psychoza může stupňovat v agresivitě.Sice toho dost nakřičel, ale když jsem ho chytil za ruku a vedl domů uklidnil se. Může to být příště horší? A znamená to, že má už dost silné halucinace sluchové, že bez pomoci doktorů se s toho sám nevyhrabe?Děkuji za odpovědi a nezlobte se za trochu delší román. Mám bratra rád a udělám cokoli abych mu pomohl.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za vyčerpávající dotazy.
Je dobře, že se o otázky dopadů užívání drog vzhledem k bratrovi zajímáte, bude vás potřebovat.
Vznik toxické psychozy -  je závislý na více faktorech - na výši užívaných dávek, na jejich frekvenci, na kvalitě užívané drogy, na prostředí, ve kterém uživatel drogu bere, na míře únavy a vyčerpání, na akutním psychickém stavu uživatele, na příjmu tekutin v období intoxikace. Soubor těchto parametrů se podílí na spuštění toxiské psychozy. Nelze tedy přesně odhadnout, kdy dojde v případě konkrétního uživatele k jejímu spuštění, nicméně se dá říci, že dříve či později dostihne každého uživatele stimulancií (pervitin, kokain, amfetamin, crack, apod), ale nelze přesně odhadnout kdy. Nicméně objevila li se již, velmi pravděpodobně se bude  - někdy - opakovat, pokud uživatel s braním drog nepřestane.
Průběh psychozy bývá nepředvídatelný. Stupňování například rizika napadení nelze ani vyloučit, ani potvrdit. A ano, asi to může být ještě horší.
Domnívám se, že bratr je zletilý a svéprávný. Nařízenou léčbu mít nebude, pokud nespáchá pod vlivem drogy nějaký trestný čin a soud mu jako součást trestu ochrannou léčbu nenařídí. Každý jsme za své zdraví odpovědni v první řadě sami. I když bude jeho akutní stav označen tak, že může být nebezpečný sobě či svému okolí, k nařízení léčby to nestačí. Bude i proti své vůli hospitalizován, ale jakmile akutní příznaky odezní, je na něm, zda se podrobí léčbě či nikoliv.
A nakonec s vámi souhlasím - bez pomoci doktorů, odborníků na závislosti, se z toho pravděpodobně sám nevyhrabe. Určitě trvejte na tom, aby odborníky kontaktoval, není od věci ani doprovod. Nicméně konečné rozhodnutí je vždy na bratrovi.
Kdybyste potřeboval nějaké kontakty, nebo se na něco dále doptat, bez váhání napište.
S pozdravem J.Chudomel