strach
Paja
dobry den, potrebovala bych vysvetlit par veci,ktere nechapu.1) Hiv... Pry neni odolny vnejsim podminkam a umira nekolik minut co je na vzduchu.tzn. Ze kdyby nekdo pouzil kartacek na zuby za 12 hod po nekom, tak nakaza nehrozi?a v zaschle krvi je take mrtvy? 2) hepatitida c - jak je to se zaschlou krvi, treba nejaka skvrnka, kdyz na ni clovek chytne,ale vubec se neobtiskne na kuzi? A vsude ctu,ze se muzem nakazit z nevyditelne kapky krve( coz uz vubec nechapu- prece kdyz krev nevidim,tak tam nemuze byt! To bych mimo domov nesmela chytat na nic!!) a dalsi: zivotnost viru hep c? Co kdyby nekdo pouzil muj kartacek a ja to netusila a za 12 hod bych si nim vycistila zuby, ale krev bych na nem nevidela? Jsem z toho uplne vystrasena!! Prosim o vysvetleni mych otazek? Ceho se bat a ceho ne? Videla uz jste nekoho kdo by se nakazil hep c ze zubniho kartacku( drogy by nebral a mel stalou znamost)? Prosim o uklidneni!!!

Odpověděl: Amrit Sen
Pájo, zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy, tedy pokud se pohybujete v prostředí, kde se mohou vyskytovat případní nositelé jmenovaných nemocí.
Abych se přiznal, připadá mi Váš neklid, nezlobte se prosím, jen popouštím uzdu fantazii, jako panika, nebo úzkost, často se vyskytující u uživatelů drog, zejména psychostimulantů.
Virus HIV, podobně jako virus HCV, tedy žloutenky typu C, skutečně přežívá ve vnějším prostředí, tedy mimo lidské tělo, jen krátkou dobu.
Když si vyčístíte zuby kartáčkem 12 hodin po jeho použití nakaženým člověkem, tak se virem HIV, ani HCV, prostě nenakazíte. Vůbec to ale neznamená, že byste neměla dbát na základní hygienická pravidla, mezi která patří i to, že si čistíte zuby jen a pouze vlastním kartáčkem, který nikomu nepůjčujete. Většina lidí tato pravidla dodržuje, jde o běžný standard. Omyl se samozřejmě stát může, ale nemusíte propadat panice. Spíš ošetřete situaci. Mám na mysli minimalizovat rizika a zařídit si život tak, aby k podobným omylům nedocházelo. Pokud máte kolem sebe někoho, kým si nejste jistá a nedůvěřujete mu, mluvte o tom, nebo změňte prostředí.
Nepíšete sice nic o drogách, ale Váš dotaz je směřovaný Drogové poradně, navíc nemoci, o kterých píšete, se vyskytují u uživatelů návykových látek častěji, než u většiny populace.
Váš neklid možná napovídá o paranoidních stavech, případně toxické psychóze, vyvolané drogou. Pokud tomu tak je, zkuste se zastavit a odpočinout si. V opačném případě se může stát, že se budete cítit ještě hůř a skutečných problémů bude jen přibývat. Jestli jsem úplně vedle, tak se omlouvám.
S někým, kdo by nikdy drogy nebral a chytil žloutenku C ze zubního kartáčku jsem se nesetkal. Setkávám se s lidmi, kteří přicházejí k "Céčku" různými způsoby, ale naprostá většina z nich jsou uživatelé návykových látek, kteří nedodrželi zásady prevence přenosu nakažlivých chorob. Abyste se nakazila, musel by na kartáčku být dostatek čerstvé, infikované krve, která by se navíc musela dostat do Vašeho krevního oběhu poraněnou sliznicí v ústech, či podobnou cestou, a to vzápětí poté, co jej nakažený člověk použil. Ve hře jsou další okolnosti, jako například momentální zdravotní kondice a obranyschopnost Vašeho organismu.
Přikládám základní informace o šíření virů HIV a HCV
a o prevenci onemocnění AIDS a žloutenky typu C:
Způsoby přenosu HIV:
Přítomnost viru HIV je prokazatelná v tělesných tekutinách, jako je krev, sperma, poševní sekret a mateřské mléko. Ačkoliv je virus HIV velice citlivý a snadno zneškodnitelný běžnými desinfekčními prostředky a fyzikálními vlivy, existují 3 způsoby jeho přenosu:
A) Nechráněný pohlavní styk
Tato cesta je jednou z nejčastějších. Mnohem větší riziko přenosu viru HIV je z muže na ženu, neboť ve spermatu je ho obsaženo daleko větší množství než v poševním sekretu a ženy jsou také k nákaze vnímavější. Dříve se AIDS označovalo za nemoc homosexuálů, přenos viru HIV análním stykem je totiž nejsnadnější. Dnes už ale víme, že bez rizika není ani normální soulož, a dokonce ani orální sex.
B) Krevní cesta
Riziko přenosu viru HIV krevní transfuzí je již v České republice téměř vyloučeno, od roku 1987 je totiž krev všech dárců speciálně kontrolována.
Nejčastěji však dochází k přenosu krví sdílením injekčních jehel, nebo roztoků s jedincem nakaženým virem HIV, obzvláště u uživatelů drog.
Je třeba dávat pozor i na společné užívání žiletek, zubních kartáčků a jiných hygienických potřeb. Všechny operační nástroje, popř. tetovací jehly apod., by měly být řádně desinfikovány, jinak hrozí riziko přenosu také.
C) Z matky na dítě
Žena nakažená virem HIV může virus snadno přenést i na své dítě, a to buď během porodu, nebo kojením. Všechny těhotné ženy jsou testovány na přítomnost tohoto viru, neboť pokud je žena pozitivní, dá se riziko přenosu až od 2/3 snížit. Po narození se těmto ženám nedoporučuje kojit.
Virus HIV se NEPŘENÁŠÍ chráněným pohlavním stykem, slinami, slzami, bodnutím komárem, použitím WC, jsou-li dodrženy základní hygienické podmínky, ve sprše, v bazénu, v nemocnici, příborem.
Jinými slovy při běžném mezilidském kontaktu.
Způsoby přenosu HCV, žloutenky typu C:  ZEJMÉNA KRVÍ
"Céčko" se přenáší jen velmi vzácně sexem, pravděpodobnost nakažení ovšem stoupá při rizikových praktikách (anál, soulož v době menstruace...). Nejlepší ochranou je vždy používat kondom!
Nebezpečí představuje společné používání ostrých předmětů, především osobní hygieny. Nikomu, ani od nikoho si nepůjčujte holítka, nůžky na nehty, hřeben, kartáček na zuby, ani jiné ostré předměty.
Riziko hrozí také při piercingu a tetování, vždy je proto dobré navštívit speciální salón, kde je dodržována přísná hygiena. Virus HCV se dá přenést i sdílením šňupátek, při poranění nosní sliznice, to znamená, že nakazit se mohou i neinjekční uživatelé drog. Nejčastěji se HCV přenáší sdílenou jehlou, nádobíčkem, vodou u lidí, kteří drogy užívají.
Pokud mezi ně patříte, nikdy svoje nádobíčko nesdílejte! Virus Céčka se vyskytuje v několika podtypech, proto pokud někdo už Céčko má, a jeho kolega také, neznamená to, že jsou jejich nemoci zcela totožné, rozhodně ani v tomto případě nesdílet nádobíčko! Viry se mohou "křížit" a mutovat, mohou tak vznikat nové kmeny, odolnější na případnou nákladnou, náročnou a zdlouhavou léčbu. Céčko se může přenést také z matky na plod, stává se to zhruba v 5 % případů.
"Céčko" se NEPŘENÁŠÍ podáním ruky, běžným polibkem, napitím se ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
Narozdíl od nemoci AIDS, je už dnes léčba žloutenky typu C téměř vždy úspěšná. Na AIDS, ani na žloutenku C, oproti od žloutenkám A a B, zatím neexistuje očkování.
Snad jsem Vás uklidnil, kdybyste se chtěla ještě na něco doptat, případně potřebovala jiný druh pomoci, například psychologickou, terapeutickou, nebo kontakty na služby pro osoby ohrožené drogou a jejich blízké, napište kdykoli ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, obratem Vám pošlu kontakty na odborníky ve Vašem dosahu, kteří Vás podpoří, pomohou Vám se zorientovat, bezplatně, i anonymně. V některém z kontaktních center Vás jeho pracovníci, případně pracovníci terénních programů mohou bezplatně orientačně otestovat, za 15 až 30 minut budete znát výsledek. Orientační testy z kapek krve, odebraných z prstu, jsou velmi citlivé a spolehlivé, až 97%. Pokud by byl výsledek testu reaktivní, musela byste následně i tak absolvovat laboratorní testy z žilní krve, protože jedině ty mohou 100% potvrdit pozitivitu, nebo naopak výsledek vyvrátit.
Laboratorní testy na žloutenky A, B a C, HIV a syfilis můžete bezplatně absolvovat v těchto zařízeních:
Hepatologická ambulance a poradna Remedis
Vladimírova 10
140 00 Praha 4
Telefon: +420 226 216 200, +420 226 216 203
E-mail: ordinace@remedis.cz
Web: http://www.remedis.cz/
Fakultní nemocnice v Motole
Oddělení infekční
V Úvalu 84
150 06 Praha 5
Telefon: +420 224 436 905, +420 224 436 901
Web: http://www.fnmotol.cz/
Testy na HIV bezplatně také:
AIDS centrum PRAHA
FN Bulovka
Budínova 2
180 81 Praha 8
Telefon: +420 266 082 629
Po - Pá 8.00 - 12.00
Web: www.bulovka.cz
www.bulovka.cz/kliniky-a-oddeleni/klinika-infekcnich-parazitarnich-a- tropickych-nemoci/
Dům světla - Česká společnost AIDS pomoc, z.s.
Malého 282/3
186 00 Praha 8 - Karlín
Telefon: +420 224 814 284
Web: https://www.aids-pomoc.cz/dum-svetla.html
https://www.aids-pomoc.cz/
Pokud jste z Prahy a okolí, nejlépe po předchozím telefonickém sjednání schůzky, dostanete bezplatou pomoc, podporu a podrobnější informace od pracovníků těchto služeb organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu. Služby mohou být poskytnuty i anonymně. Pracovníci těchto zařízení Vás mohou rovněž orientačně otestovat:
Kontaktní centrum (KC) Sananim
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
Telefon: +420 283 872 186
Mobil: +420 605 240 501
E-mail: kacko@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/kontaktni-centrum-(kc).html
Denní stacionář (DST) Sananim
Janovského 26
170 00 Praha 7
Telefon: +420 220 803 130, +420 220 800 041
Mobil: +420 605 212 175
E-mail: stacionar@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Budu rád, když dáte vědět, jak si stojíte.
Přeji Vám klidnější, pohodové léto,
hodně štěstí, Amrit Sen.