pervitin-jaká je šance návratu do běžnoho života
lulila
Dobrý den,
píši ohledně mé sestry, která je závisla na pervitinu. Nikdy to nepřiznala, nicméně máme svědectví okolí. Žije se třemi dětmi u rodičů, kde krade a rozprodává elektroniku, prodala též dětem hračky. Podle okolí si aplikuje pervitin denně nitrožilně, a to vysoké dávky. Byl nad ní ustanoven sociální dohled, nicméně zdá se, že ten je na ni krátký. Podle mě je jediným řešením ústavní léčba - zajímalo by mě tedy, za jakých podmínek a kým může být ustavní léčba nařízena (ambulantní léčba smysl nemá, nikam by nedocházela). Rovněž by mě zajímalo, jak dlouhá doba abstinence je potřeba k tomu, aby se člověk vrátil zpět do reality. Uvědomil si, jaké škody napáchal. Sestra užívá denně a podle mě nemá šanci normálně uvažovat. Existují statistiky úspěšného návratu do života? Řekla bych, že velkou roli zde hraje změna prostředí po vyléčení.
Za případné zodpovězení mých dotazů Vám děkuji a jsem s pozdravem

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Popisujete situaci své sestry, která je s největší pravděpodobností závislá, moc svou závislost zřejmě asi sama řešit nehodlá, má tři děti, sociální dohled selhal nebo je nedostačující...
Není to úplně lehká situace. Bylo nejrozumnější, kdybyste se spojila s naším ambulantním zařízením, který má v nabídce služeb i program pro matky/uživatelky, využila možnost poradenství, které je poskytováno i rodinným příslušníkům a v osobním kontaktu s kolegyní PHDr. Preslovou pobrala veškeré podrobnosti, které jsou třeba.
Toto zařízení poskytuje nejen ambulantní léčbu pro závislé matky, ale také zprostředkovává léčbu matek/uživatelek v terapeutické komunitě Karlov, ve které se matka může léčit a mít děti u sebe, nejsou tedy separovány (info o komunitě níže v přiloženém odkaze).
Denní stacionář, SANANIM
Janovského 26, Praha 7
Tel : 220 803 130, 220 800 041, 605 212 175
Kontaktní osoba : PHDr. Preslová Ilona
Email : stacionář@sananim.cz
Provozní doba:
Pondělí: 8.00 - 16.00
Úterý: 8.00 - 17.00 (16.00 - 17.00 - rodič. konzultace)
Středa: 8.00 - 16.00
Čtvrtek: 8.00 - 16.00
Pátek: 8.00 - 15.00
(nedaleko Veletržního paláce, mezi zastávkami tramvaje Strossmayerovo náměstí a Výstaviště - mapa Otevřít odkaz v novém okně; vchod se zvonkem přímo z ulice)
Více o tomto zařízení zde: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-%28dst%29.html.
Zde informace o zmíněné pobytové léčbě v terapeutické komunitě:
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk)/lecba-matek-s-detmi/prijem-klientek.html
Léčba závislosti se dá poměrně dobře léčit, pokud je dotyčná osoba, které se problém týká dostatečně motivována, ochotna spolupracovat, schopna a především ochotna měnit své vzorce chování. Po té je šance na úspěšné zvládnutí opravdu veliká, plno lidem se podařilo vrátit zpět do běžného života a dnes žijí plnohodnotné životy bez drog. Pokud výše zmíněné chybí, je to pak opravdu těžké. Nemotivované osoby obvykle dlouhodobou abstinenci nevydrží. Dle toho co píšete, to vypadá, že sestra asi v tuto chvíli prozatím motivována není, neznamená to, že nebude nikdy. Uživatelé prochází různými etapami, od počáteční euforie, přes různé eskapády, až po uvědomění si svého problému. Vhodnou komunikací a motivací toho lze u některých postupně dosáhnout. Nelze ale odpovědět jednoznačnou větou, která Vám zaručí okamžitou pozitivní reakci. Většinou je to dlouhodobější proces. Jak jsem již zmínila, bylo by rozumné vše více a podrobněji probrat v osobním kontaktu, který poskytuje mnohem více prostoru. Doporučuji se s kolegyní spojit co nejdříve.
Mějte se zatím hezky, přeji celé rodině dostatek sil. Také budu ráda, když dáte vědět, jak se vše dále vyvíjí. Držím palce!
S pozdravem MK