Výzkum
Takky
Dobrý den, chtěla bych se zeptat a poprosit vás, zda byste mi neporadili, popř. neodkázali na nějakou literaturu. Hledám výzkumy, studie, které se týkají rodin drogově závislých (z jakých rodin pochází- např. nezaměstnanost rodičů, vztahy aj.). Prošla jsem veškeré publikace na které jsem narazila, ale většina se zabývá spíše teoriemi, já bych potřebovala ty výzkumy.
Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
K problematice rodin drogově závislých (ve smyslu rodinných faktorů pro vznik závislosti - od dědičnosti až přes psychologické faktory a psychiatrickou zátěž v rodině až po sociální prostředí) je výzkumů celkem dost, bohužel tedy celá řada v AJ. Nevím, z jakého důvodu informace potřebujete - jestli je to jen Váš individuální zájem či se jedná o literaturu ke studiu na VŠ nebo k vypracování nějaké studijní práce...
Jako základ bych doporučila publikace doc. Kamila Kaliny (a kol.) - Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup, Základy klinické adiktologie a Klinická adiktologie a kapitoly v těchto knihách týkající se (rodinných) faktorů vzniku závislosti. Dále dr. Martin Hajný, publikace O rodičích, dětech a drogách. Měly by obsahovat i základní odkazy na výzkumy. Obyčejně ty prezentované teorie, o nichž píšete, vycházejí z nějakých studií, kdy se jednotlivé faktory vzniku závislosti zkoumaly, a více informací byste třeba našla v citovaných článcích či knihách, které byly využity při tvorbě uvedených publikací. Také ale mohou vycházet z klinické praxe, a poznatky nemají povahu výzkumných výsledků, pak je situace složitější. Uvedené publikace jsou ale možná ty, které jste již sama prošla - bohužel nevím, co vše jste nalezla a četla.
Mohu Vám poskytnout nějaké další konkrétní odkazy na odborné články a studie, jen mi zkuste napsat, jakou literaturu jste už pročetla, a také jestli je možné Vám poslat odkazy na články v angličtině. A když specifikujete, pro jaké účely studie potřebujete, tak by to také pomohlo.
Tak znovu napište, a pokusíme se to dát dohromady.
B. O.