koureni
flay
Dobrý den,mam jsem diabetik 1 typu, je mi 19 let a donedávna me cigarety vadili, ale posledni doubou si dám treba 4 cigara za den, chci se zeptat, jestli koureni skodi pei diabetu ? Dekuji

Odpověděl: Amrit Sen
Flayi, zdravím Vás.
Kouření je škodlivé samo o sobě, to ale nejspíš dobře víte. Při diabetu je to ještě horší, rizika se násobí, následky bývají daleko závažnější. Poškozují se ledviny, špatně se hojí rány, riziko poruch oční sítnice roste. To je jen malý výčet potíží, které se mohou u diabetiků v souvislosti s kouřením objevit.
Hrozí poškození téměř všech tkání a orgánů v lidském těle.
Možných komplikací vzniklých díky kouření při cukrovce je tolik, že by se do této odpovědi nevešly. Uvedu alespoň 10 nejčastějších:
1. Poškozuje cévy - diabetik, který kouří, má 14× vyšší riziko cévních komplikací než nekouřící cukrovkář.
2. Zhoršuje hojení ran - ve velkém množství případů vede diabetická noha k amputaci.
3. Zvyšuje riziko hypertenze, infarktu myokardu a mozkové mrtvice.
4. U velké části cukrovkářů poškozuje ledviny, vede ke snížení až ztrátě jejich filtračních schopností.
5. Zvyšuje riziko poruch oční sítnice - i samotný diabetes je nejčastější příčina slepoty v Evropě!
6. Kouření ještě zhoršuje cukrovku tím, že dále zvyšuje hladinu cukru v krvi.
7. Přispívá k diabetické polyneuropatii - poškození nervů, což vede k poruchám citlivosti a bolestem.
8. Snižuje „hodný" HDL-cholesterol, čímž se ještě více zvyšuje riziko vzniku infarktu myokardu, mozkové mrtvice a jiných poruch cévního systému.
9. Kouření též prohlubuje inzulinovou rezistenci - schopnost tkání reagovat na inzulin.
10. Vleklé záněty průdušek, jejich důsledkem bývá porucha funkce plic, zvyšuje riziko vzniku rakoviny plic.
Píšete, že kouříte 4 cigarety denně, doporučuji Vám tedy zvážit, jestli Vám stojí za to podstupovat tato rizika. Netuším ani, jestli jste na cigaretách a nikotinu závislý, tedy nakolik obtížné by pro Vás bylo s tabákem přestat. Jisté je, že čím déle budete kouřit, tím hůř se Vám bude přestávat.
Stačí takto?
Přeji pohodové léto,
Amrit Sen.