THC v moči
Locked
Dobrý den, je možné aby dcera měla pozitivní test na THC z moči i když,jak říka trávů nekoůřila, ale jen byla v místnosti s někým,kdo koůřil?
Jedná se o jednorázový močový test - proůžek pro detekci nad 50ng/ml.
A jak dloůho po požití je možné THC detekovat?
Díky za odpověď.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za otázku. Problém papírkových testů spočívá v krajní nespolehlivosti a nespecifičnosti. Bez konfirmační specifické (laboratorní) metody si nikdy nelze být stoprocentně jistý, že výsledek testu není falešně pozitivní. Tím chci říci, že výsledek, který máte, ještě vůbec nemusí značit, že se ve vzorku moči nachází THC či jeho metabolity. Jestli lze odhalit pasivní kouření tímto testem opravdu nevím. Laboratorně pasivní kouření zachytit lze (testové metody jsou ale naprosto neporovnatelné s papírkovými testy), problematické je však rozlišení mezi pasivním a aktivním užitím - v takovém případě je nutné měřit koncentraci THC a metabolitů v krvi.
K době detekce - je nutné poznamenat, že testovými screeningovými nespecifickými (papírkovými i laboratorními) metodami nelze rozlišit, jestli se ve vzorku (krve, moči, slin...) nachází aktivní THC nebo jeho neaktivní metabolity. Odhalit zda se ve vzorku nachází THC nebo jen metabolity (popř. oboje) lze pouze pomocí specifických chromatografických laboratorních metod v kombinaci s hmotnostní detekcí. Tyto metody jsou instrumentálně, finančně, personálně atd. velice náročné, ale naprosto je nelze srovnávat s nespecifickými screeningovými laboratorními, natož papírkovými, metodami. Obecně lze kanabinoidy (tedy THC a jeho metabolity a další látky obsažené v konopí) prokázat zhruba takto: detekce z moči -1 až 30 dní (lze i déle u každodenních uživatelů, při konzumaci "občas" - do 14 dní), u detekce z krve a slin - do 14 dní (při "občasném" užití cca týden).
Je nutné si uvědomit, že jde o orientační údaje, jelikož je to vždy velmi individuální záležitost. Doba záchytu se odvíjí od intenzity a frekvence předešlého užívání, velikosti dávek, množství obsažených účinných látek v marihuaně a na individualitě metabolismu. THC je silně lipofilní, což znamená, že se v organizmu usazuje v tucích, z nich se postupně uvolňuje do organismu a metabolizuje. Metabolity u běžně dostupných a používaných orientačních testů mohou prokázat pozitivní výsledek oproti jiným drogám v poměrně dlouhém časovém období (viz detekce výše). To znamená, že dotyčná testovaná osoba nemusí být přímo pod vlivem drogy, ale je to důkaz, že v poslední době byla droga konzumována.
Stačí to takto?
S pozdravem
Zbyněk Oktábec