Žloutenka C
Popa
V léčebně umístili do jednoho pokoje člověka se žloutenkou typu C ke zdravému jedinci! Je to vůbec možné? Může psychiatrická léčebna to vůbec udělat, takovou nehoráznost a ohrozit zdraví dalších lidí ???Co nákaza?
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Chápu Vaše rozhořčení, věřte ale, že jeho důvodem je, tedy aspoň doufám, pouhá neinformovanost.
Při běžném soužití, dokonce i partnerském, se při dodržení několika jednoduchých zásad, nemoc prostě nepřenese, takže se nemáte Vy, respektive pacient, o kterém píšete, nejspíš čeho bát.
Bylo by naopak neetické pacienty s touto nemocí stigmatizovat, nebo snad diskriminovat kvůli strachu z neznámého. Řešením může být osvěta, která probíhá nápříklad už na školách, v rámci preventivních programů různého druhu.
Připojuji několik základních informací o této nemoci, snad Vás uklidní:
Hepatitida typu C
Obecně žloutenka C, je způsobena virem, který napadá játra a způsobuje v nich zánět.
Zhruba 30% lidí se samovolně vyléčí, u ostatních přechází nemoc do chronické podoby.
HCV se PŘENÁŠÍ hlavně krví.
- Žloutenka typu C se šíří hlavně kontaminovanou krví. Může to být používáním společných jehel nebo jiných nástrojů mezi narkomany; použitím kontaminovaných nástrojů používaných pro piercing a tetování; profesionální expozicí pracovníků ve zdravotnictví, používajících jehly nebo jiné ostré předměty; sexem se HCV přenáší jen velmi vzácně, pravděpodobnost nakažení ovšem stoupá při rizikových praktikách (anál, soulož v době menstruace...). Nejlepší ochranou je vždy používat kondom. K přenosu může vzácně dojít i z matky na plod, při porodu; nebo poraněním při sportu nebo jiných aktivitách. Hepatitida C je méně častá než hepatitida B, jako příčina akutní hepatitidy, ale u většiny nemocných se vyvine v chronickou infekci. Podle CDC se u 55-85% nemocných exponovaných virovou infekcí, vyvíjí infekce chronická.
HCV se NEPŘENÁŠÍ:
- podáním ruky, běžným polibkem, napitím se ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
To znamená, že pokud nemocný dbá o to, aby nikdo nepoužíval například jeho holení, kartáček na zuby a další předměty a pomůcky, které by mohly přijít do kontaktu s jeho krví, stačí to k tomu, aby se nikdo z lidí, se kterými přichází do styku, nenakazil. Stejně tak, pokud lidé v okolí nemocného dbají o totéž.
Virus HCV v kontaminované krvi mimo lidský organizmus přežívá jen velmi krátkou dobu. Znamená to, že aby se člověk mohl nakazit, musí se čerstvá nakažená krev dostat do jeho krevního oběhu, například poraněním, nebo již zniňovanou intravenózní aplikací drogy stříkačkou, která kontaminovanou krev obsahuje, nebo dalšími aplikačními pomůckami. Přeneseného viru musí být dostatek, aby se v těle nakaženého "uchytil". Záleží i na dalších okolnostech. Například na zdravotní kondici a momentální obranyschopnosti imunitního systému potenciálně nakaženého, tedy na schopnosti se napadení virem bránit, případně ubránit.
Tato nemoc se dá spolehlivě zjistit k tomu orientovaným speciálním laboratorním testem, tedy rozborem žilní krve, ve zdravotnickém zařízení, případně orientačními testy, které zdarma provádí řada nestátních programů a služeb. Tento test se dá koupit, případně objednat i v běžných lékárnách. Provádí se odebráním několika kapek krve z prstu. Přestože je jejich spolehlivost vysoká, až 97%, může jejich případný reaktivní výsledek, 100% pozitivitu potvrdit, nebo vyvrátit, až výše zmiňovaný laboratorní test.
Nerad bych ale zlehčoval skutečnost, že žloutenka C je závažné onemocnění, jehož léčba je ve většině případech úspěšná a pacient se zcela vyléčí. Jde o léčbu zdlouhavou, náročnou, nákladnou a nijak příjemnou. Neléčení této nemoci může způsobit nárůst zdravotních komplikací, které mohou po letech, případně desetiletích, končit smrtí, nejčastěji  z důvodu pokročilé cirhosy, nebo rakoviny jater.
Přeji Vám vše dobré, kdybyste se potřeboval/a ještě na něco doptat, kdykoli napište.
Amrit Sen.