Limity drog za volantem
Peter
www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/268376-drogy-za-volantem-ode-dneska-plati-stanovene-limity/
Podle tohoto článku si můžu dát půl extáze, nebo vykouřit půl jointu. Nezdá se vám to zavádějící? Znám ze svého okolí případy, kdy měli řidiči aktivní metabolity 9THC ještě druhý den odpoledne po jednom jointu ve třech lidech. A půl extáze mě osobně nakopne až do rána. A spíš bych si nebyl schopen řídit 2. a 3. den po odeznění účinku, než pod vlivem.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
nevím jak myslíte zavádějící. Upřímně, ne vždy je vše, co se píše v novinách či povídá v TV, pravda. Nevím také, jak a kdo přišel na "necelou jednu pilulku" MDMA nebo "půl jointu" marihuany. Problém je samozřejmě (jako vždy) v tom, že se jedná o velice specializovanou problematiku, kterou lze jen velmi těžko přiblížit laické veřejnosti.
Další problém je, že přestalo být zvykem zasílat články k autorizaci, takže novináři občas něco napíší a odborníci pouze mohou v němém úžasu kroutit hlavou, co z daného tématu vlastně vzniklo...
Současně také neznám "aktivní metabolit 9THC" ani "9THC". Předpokládám, že "9THC" myslíte delta-9-THC, tudíž "aktivním metabolitem 9THC" možná myslíte 11-hydroxy-THC, ale ten se většinou v toxikologických laboratořích nestanovuje. Vy tím pravděpodobně myslíte buď samotný delta-9-THC nebo NEaktivní metabolit, což je kyselina THC-COOH. V případě nálezu pouze kyseliny se však jedná pouze o potvrzení toho, že osoba (někdy) užila THC, ale nelze říci, a to nikdy, že osoba byla ovlivněna THC - proto je v Nařízení vlády 41/2014 Sb. pouze hladina THC.
Dále, vždy záleží na individualním nastavení organizmu, na kvalitě užité drogy, čase užití drogy před odběrem vzorku krve (slin, moči) uživatele, zdravotním stavu uživatele atd., tudíž nikdy nelze říci, jaká bude hladina v krvi bez toho (a potažmo tedy, jestli byla osoba dle Nařízení vlády 41/2014 Sb. ovlivněna návykovou látkou), aniž by se změřila příslušnou analytickou metodou.
Upřímně, moc nevím, na co se ptáte. Pokud budete potřebovat, prosím, upřesněte svou otázku.
S pozdravem
Zbyněk Oktábec