pozitivni test
M.
Dobrý den, chci se zeptat jestli je možné, že brufen, ibalgin, panadol a aulin způsobí falešný pozitivní test na pervitin z moče? Děkuji za odpověd.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
nepíšete jakým způsobem, tedy jakým testem by byl potenciální falešně pozitivní výsledek získán. To je velmi podstatné. Některé testy jsou velmi nespolehlivé a nespecifické (to jsou převážně papírkové testy), dále existují daleko přesnější laboratorní screeningové testy (ty také mají své limity, ale jsou neporovnatelně přesnější oproti papírkům) a v neposlední řadě existují velmi přesné a velmi specifické (především) chromatografické analytické metody, které přesně identifikují látku a jsou schopni změřit i její koncentraci ve vzorku (tedy s patříčnou přípravou a metodikou). Nicméně, pokud budu mluvit pouze za laboratorní testy (ať už jakéhokoli druhu), pak tyto léčivé přípravky, resp. obsahové léčivé látky, by v nich neměly interferovat.Avšak to neznamená, že výsledek, který uvádíte je nesprávný, tudíž, že osoba jíž vzorek náleží užila pervitin. Falešně pozitivní výsledek totiž nemusí být dán (a zvláště u pervitinu apod., tj. skupina budivých aminů) pouze interferujícími exogenními látkami, tj. látkami organizmu cizí, ale i endogenními látkami, tj. látkami tělu vlastní. To je důvod, proč se veškeré screeningové testy, protože jsou nespecifické, MUSÍ potvrzovat specifickými metodami (např. chromatografickými). Bohužel se tak neděje z mnoha důvodů - nákladnost (finanční, časová, personální,...), nedostupnost laboratoře nebo nedostupnost laboratoře se specifickými metodami atd.
Stačí to takto?
S pozdravem
Zbyněk Oktábec