Drogy
Niki
Dobrý den,
Chtěla bych se zeptat moje kamarádka bere drogy npepravidelně asi rok a právě půjde na kontrolu k lékaři na odběr krve, má přinést moč a na výtěr z konečníku. Myslíte že člověk když má na ruce 1, 2,3 vpichy na ruce že lékařum se musi rii cela pravda a když člověk tedy bere drogy tak v moči se vše ukáže ze je tam neco v neporadku dekuji za odpoved N.xxxxxxxxxxxxx

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Niki.
Vaše příjmení jsem záměrně umazala s ohledem na anonymitu, kterou se snažíme zaručovat všem pisatelům.
Na Váš dotaz nelze jednoznačně odpovědět. Netuším, na jaké vyšetření kamarádka jde a jak vážné má zdravotní potíže. Samozřejmě jsou situace, kdy je nezbytné, aby lékaři věděli vše, například kvůli podávané medikaci, která by mohla v kombinaci s nějakou užívanou látkou v rámci léčby nějakého zdravotního problému působit spíše kontraproduktivně, mohla vyvolat kontraindikace, které by v samotném výsledku udělali více ,,paseky nežli užitku" nebo mohli skončit vážným poškozením organismu...
Z tělních tekutin se dá prokázat přítomnost drog. Jsou to, ale cílené testy, které se při běžných lékařských kontrolách nedělají, pokud k tomu není nějaký zvláštní důvod.
Otázkou ale je, pokud je kamarádka aktivní uživatelkou drog a užívá intravenózně, zda si toho lékař nevšimne a sám se na tuto oblast třeba přímo nezeptá. Přece jenom není úplně běžné mít vpichy po těle.
Pokud by kamarádka potřebovala pomoci, může se na nás samozřejmě kdykoliv obrátit. Můžeme jí například doporučit vhodné kontakty, kde by mohla své problémy s užíváním řešit, nebo alespoň zkonzultovat jak užívat bezpečněji (v případě, že se jich nechce vzdát), využívat výměnného programu injekčního materiálu apod. Ve všech větších městech fungují Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog, které se dají zcela nezávazně, bezplatně a anonymně využívat.
Mějte se zatím hezky.
S pozdravem MK