jsem závislá?
Noutekl
Je mi 14 let a uz 4 měsíce užívám pervitin přes alobal (kouřením) ne každej den .
Když jsem si dala po prvý další den jsem si říkala že to je úžasná věc a že jí musím mít znovu.
Dala jsem si to po 2.,3.,4.,5., a uż jsem na sobě cítila změny.
Nějaký čas jsem drogu přestala schánět a pak zase začla .
Pořad se to točí dokola.
Jsem závislá?.
Múžu mít nějaké následky?
Měla jsem to za ty 4 měsíce asi 20x.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Abych řekla pravdu, mám o Vás obavy. Začít užívat pervitin ve 14 letech je opravdu velmi brzy a nebezpečnější jak kdy jindy. Organismus včetně psychiky jsou ještě ve vývinu, je to pro celkový organismus velký zásah o to více, nežli když se jedná o osobu dospělou, vyspělou, jak somaticky, tak osobnostně.
Míra závislosti se nedá moc dobře posoudit na dálku a bez osobního kontaktu. Nicméně, na pervitin se váže silný psychický návyk. Sama uvádíte, že již po první dávce jste pociťovala silnou touhu užít znovu a droga Vás svým způsobem okouzlila. Nenechte se tímto pocitem okouzlení mást, jde o uměle vyvolaný pocit, který se záhy mění v dosti silné utrpení a drogy si začnou postupně vybírat svou daň. Většina osob, které se stali závislé a posléze se chtěli závislosti zbavit, se shodují na tom, že prvotní pocit zdánlivého štěstí, vůbec nestojí za to, co bylo pak. K užívání drog, potažmo závislosti, se váží nemalé problémy a to ve všech oblastech. Nejen poškození zdraví, psychiky, vytvoření návyku, kterého se nelehce zbavuje, ale i další potíže od narušených vztahů s rodiči, kamarády a dalšími blízkými. Není neobvyklé, že mladí uživatelé často nedokončí svá studia, což je pak v dalším životě omezuje s ohledem na výběr zaměstnání, tím se dostávají do jakési pasti, kdy jsou například díky závislosti nuceni dělat věci, které by za normálních okolností nikdy nedělali (trestná činnost, prostituce...) - z čehož pramení další problémy jednak z frustrace, pocitu neschopnosti fungovat běžným životem plus potíže se zákonem, které mohou v samotném důsledku velmi ovlivnit další život a to nemilým a nepříjemným způsobem...
Bylo by na místě nad vším ještě pořádně zauvažovat, promyslet si, zda Vám plno problémů, kterým se s největší pravděpodobností dříve či později nevyhnete, pokud budete v drogách pokračovat - zda Vám to za to stojí (?).
Netuším, jakou máte rodinou situaci, do jaké míry máte otevřené vztahy s rodiči, zda s nimi můžete hovořit o tom, co Vás trápí nebo naopak těší a zda byste zvládla, se jim s tímto problémem svěřit. Bylo by opravdu rozumné, začít to řešit. Dřív než bude problémů víc jak dost a půjde to mnohem obtížněji.
Budu moc ráda, když se ještě ozvete. Můžete napsat o sobě a o celkové situaci více, jde využít i skrytá poznámka, která není součástí veřejného webu a nikdo jiný nežli Vy a pracovníci této poradny ji tedy neuvidí. Také by bylo fajn, kdybyste uvedla, kde žijete, můžeme Vám doporučit kontakt, kde by Vám případně pomohli.
V přiloženém odkaze prostudujte informace o užívané látce, především podrubriku Rizika užívaní: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Mějte se zatím hezky.
S pozdravem MK