tox.psychoza nebo schyzofrenie?
matka
Dobrý den,syn(22)od 15let bral drogy-mariuhanu kazdy den od rána do večera a příležitostně šnupal pervitin.často se snažil s mariuhanou přestat,vždy po nějaké době abstinence se dostavily těžké deprese,kvuli kterých musel začít znovu.Max.vudržel abstinovat 5měsícu.Vždy byl tichý,nesmělý,ale časem se vlivem hulení stal neschopným komunikace.V unoru letoš.roku pár dnu tezce fetoval,bral obří dávky pervitinu.behem týdne se u nej rozvinula psychoza,mel halucinace,bludy.Byl umístěn na psychiatrii,po dvou dnech léčby,halucinace i bludy přestaly,lékaři nchválili,že hezky reaguje na léčbu a spolupracuje,deprewse ještě nebyla,byl normální.Po týdnu byl přeložen na lehčí oddělení,dostavila se známá deprese,absolvoval 6elektrošoku,bral silné léky,bez uspěchu.Po 3měsících podepsal reverz,je bez problému,až na tu depresi.V nemocnici mu řekli,že to muže být tox.psychoza a tu depresi že si musí vyabstinovat.Ale jeho psychiatr si myslí,že je to jasná schyzofrenie a deprese je součást negat.příznaku.Nikdy neměl problémy,(halucinace,bludy),až na tu depresi při abstinování.Mohlo by se jednat o tox.psychozu,nebo v uvahu přichází pouze swchyzofrenie?A jak dlouho muže trvat deprese?(antipsychotika,antidepresiva i léky proti uzkosti bere.Deprese už trvá cca4měsíce.Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Chápu Vaši starost o syna. Je velmi těžké takto na dálku relevantně odpovědět na Vaše dotazy.
Podle všeho co píšete, je možné, že měl syn z nejrůznějších možných důvodů dispozice k psychickým poruchám ještě nez začal drogy užívat. Užíváním mohl nastartovat jejich rozvinutí. Je otázkou, jestli by se někdy projevily i tak. K progradaci psychického onemocnění někdy stačí i stres a tlak v náročnějších životních situacích, nebo mohou nastoupit i zdánlivě bez příčiny, vlastně kdykoli. To ale není případ Vašeho syna.
Jeho současný stav lze těžko diagnostikovat jako toxickou psychózu, ta nejspíš ředcházela přetrvávajícím potížím. Toxická psychóza odeznívá nejpozději v horizontu dní od vyprchání drog z organizmu takto postiženého. Projevy se ale mohou vracet i bez následného užití drogy, intervaly takových příhod se většinou časem prodlužují a jejich intenzita se mírní, až časem úplně odezní (při udržení abstinence).
Pokud se tak nestane ani po několika měsících, je velmi pravděpodobné, že došlo k rozvinutí psychického onemocnění, jehož léčba může být náročná a dlouhodobá. Nebývá vzácností, že takové onemocnění nelze úplně vyléčit do konce života, a to i když dotyčný už nikdy drogy neužije.
Váš syn bezesporu potřebuje léčbu zkušeného specialisty, nejlépe psychiatra, který má zkušenosti s prací s uživateli drog. Léčba má šanci na úspěch pouze v případě, že se syn bude zdržovat užívání psychotropních látek.
Ptáte se, jak dlouho může trvat synova deprese, a jestli se může jednat o schizofrenii. Odpovědi na tyto otázky může poskytnout pouze psychiatr, po důkladném vyšetření. Synova deprese nemusí zdaleka souviset s abstinencí, nebo psychickými abstinenčními příznaky. O schizofrenii jít může, stejně tak ale o jiná psychická onemocnění, jejichž závažnost se může lišit.
Tak či tak, počítejte s tím, že případná léčba bude během na dlouhou trať, a to jsem do této chvíle vynechal velmi závažnou okolnost, že Váš syn, který, jak píšete, užíval od 15 let doteď, tedy 7 let, drogy, a to podle všeho intenzivně, takže je s největší pravděpodobností závislý. Že delší dobu drogy neužívá vůbec nemusí znamenat, že je problém závislosti vyřešen, a že není třeba se jím zabývat. Naopak. Pokud syn závislost řešit nebude, existuje velké riziko, že se mu abstinenci nemusí podařit udžet, a následným relapsem, případně recidivou, mohou všechny případné úspěchy v úzdravě a léčbě psychických potíží přijít vniveč.
Podle toho, co píšete, je syn v lékařské péči. Předpokládám, že lékaři o jeho dlouhodobém a intenzivním užívání drog vědí. Pokud ne, budou jeho šance na úzdravu malé.
Synovu závislost za něj nikdo nevyřeší, lze mu účinně pomoci pouze tehdy, pokud bude iniciativa vycházet od něj.
Pokud by měl syn zájem konzultovat svoje potíže i s jinými odborníky, než které má k dispozici, ať napíše, rád mu pošlu kontaktakty na služby a zařízení, které se zabývají drogovou problematikou ve Frýdku Místku a okolí.
Pomoc v tuto chvíli ale potřebujete i Vy. Nepíšete, jaká je komunikace mezi Vámi a lékaři, tedy pokud vůbec si syn takovou komunikaci přeje a souhlasí s ní.
Doporučuji Vám v každém případě kontaktovat pracovníky některé služby v dosahu, která pracuje s rodinnými příslušníky uživatelů návykových látek. Tyto služby jsou bezplatné. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám doporučí konkrétní kroky, jak současnou situaci řešit. Dostanete podporu a pomoc, kterou bezesporu potřebujete, abyste se i Vy mohla cítit lépe a byla pevnější v kramflecích. Dozvíte se, jak se synem komunikovat, a jak můžete podpořit jeho motivaci k řešení závislosti a k pozitivním změnám. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Dostane se Vám pochopení a podpory. Můžete si sjednat průběžné konzultace, abyste dokázala vhodně reagovat v situacích, které teprve přinese čas.
Neměla byste zapomínat na sebe, na svůj život. Zkuste si naordinovat aktivity, které Vám přináší radost. Nepíšete, jestli máte v rodině, nebo okolí, někoho dalšího, kdo Vás podpoří. V každém případě zkuste nezůstávat na starosti, ale i radosti sama. Uvidíte, že se Vám už po prvním rozhovoru s odborníkem, případně někým dalším, citelně uleví.
Kontakty na služby v dosahu, které pracují s rodinnými příslušníky a blízkými uživatelů návykových látek:
Kontaktní a poradenské centrum Renarkon
Pionýrů 1757
738 01 Frýdek-Místek
Telefon: +420 558 628 444
Mobil: +420 606 694 244
Vedoucí: Mgr. Magdaléna Štefaníková
E-mail: kcfm@renarkon.cz
Web: http://www.renarkon.cz/cs/kontaktni-centrum-frydek-mistek/leve-menu/kontaktni-centrum-frydek-mistek
http://www.renarkon.cz/cs
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Renarkon-Street-a-K%C3%A1%C4%8Dko-FM/274296835942101?sk=timeline
AT ambulance
17. listopadu 1790
708 52 Ostrava
Telefon: +420 597 373 209
Web: http://www.fnspo.cz
AT ordinace při městské nemocnici
Kounicova 8
700 01 Ostrava
Telefon: +420 596 618 916
Web: http://www.help-psych.cz
Protitoxikomanická a protialkoholní poradna a AT ambulance
Nádražní 35
335 01 Mohelnice
Telefon: +420 583 464 216
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
Držím palce Vám i synovi.
Amrit Sen.